Ja.

Warme dranken helpen om je lichaam af te koelen. Een glas warme thee (koffie geldt dit niet vanwege de hoeveelheid cafeïne) zorgt ervoor dat je gaat zweten. In de mond, keel en het spijsverteringskanaal zitten temperatuursensoren die een signaal sturen naar je hersenen om meer zweet te produceren. Deze toename van transpiratie is de sleutel tot afkoelen.

Een koude drank werkt ook verfrissend, maar dat is slechts tijdelijk. Na het drinken van veel koud vocht gaat je bloed langzamer stromen en stijgt je lichaamstemperatuur weer.
2 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Soms.
In een studie uit 2012 van onderzoekers van de Universiteit van Ottawa werd gekeken naar het effect van het drinken van warme dranken op de lichaamstemperatuur.
In wezen ga je meer zweten als je een warme drank binnenkrijgt. Als het zweet in staat is te verdampen, koelt het je daadwerkelijk af.
Maar dat is niet het geval als je bijvoorbeeld veel kleding draagt of de vochtigheidsgraad van je omgeving hoog is.
SimonV