Gezond eten en bewegen, maar toch aankomen. Hoe kan dat?

Hallo. Ik ben vanaf 21 juli begonnen met gezond eten en bewegen. Vorige week zaterdag woog ik 82.7 kilo en nu 1 week later weeg ik 83.2 kilo. Hoe kan dat? Ik ben man, 28 jaar en 1.68m lang

Mijn dagelijkse voedsel is als volgt

Ochtend. 3 sneetjes hummus pikant met 3 plakjes kipfilet.

S middags 2 sneetjes met hummus pikant en 2 plakjes kipfilet en 1 sneetje met 100% pindakaas.

S avonds eet ik meestal volkoren pasta met 150 gram half om half gehakt, 200 gram groenten en pastasaus. Of gebakken aardappels, met ook 200 gram groenten en 1 stukje kipschnitzel of ander mager vlees. Of nasi met satesaus, kipfilet en 200 gram groenten. Het blijft altijd bij 1 bord. Nooit 2.

Tussendoor avond is 1 appel.

Veeder drink ik alleen 1.5 liter water en af en toe een suikervrije energy drink.
Verder heb ik de hele week geen chipje of snoepje of frisdrank met suiker aangeraakt.

Verder wandel ik 6x per week op 1 uur tot 2 uur per dag. Schommelt tussen 5 km tot 11km per dag.

1 rustdag

Toch is mijn gewicht in 7 dagen tijd van 82.7 kilo naar 83.2 gegaan. Hoe kan dat als ik gewoon normaal eet en veel beweeg.

2 jaar geleden
1.9K
Utrecht
2 jaar geleden
Zoals al gezegd is een schommeling van een paar kg heel normaal.
Bij jou is het verschil 500 gram; dat is al bijna minder dan de afwijking van je weegschaal.
En wanneer weeg je jezelf? 's ochtends direct na opstaan, ná het toilet en vóór je iets eet of drinkt? Dat maakt al verschil.
Maar maak je niet druk: het gaat om de globale trend over een aantal weken gemeten.
MarBet
2 jaar geleden
Zo'n schommeling moet je je inderdaad niet druk om maken, over een langere periode val je heus wel af.
Paar tips nog op basis van je eet- en beweegpatroon:
- je eet best veel brood. Misschien kun je proberen je ontbijt te vervangen door iets met meer eiwitten (kwark bijvoorbeeld). Nu lijkt de hoeveelheid eiwitten, vet en koolhydraten mij niet helemaal in balans.
- je eet elke dag vlees en aanbevolen hoeveelheid groente is 250 gram (en 2 stuks fruit trouwens). Misschien kun je bijvoorbeeld 2 dagen per week geen vlees eten, of een vervanger. Let ook goed op hoeveelheid pasta etc., daar zitten veel calorieën in. En gebruik niet te vaak pakjes en zakjes, zit veel zout in.
- Qua bewegen kies je nu voor wandelen. Je kunt ook nog kijken of je dit kunt combineren met 1 of 2 keer per week een intensievere vorm van beweging.
Maar belangrijkste is dat je kiest voor een patroon dat je zelf altijd kunt blijven volhouden. Anders val je af en kom je weer aan, en daar doe je het niet voor. Succes!
Pieterke
2 jaar geleden
Er zijn al meerdere goed adviezen gegeven maar let ook op die 100% pindakaas. Die is echt moddervet. Dan kun je beter gewone pindakaas nemen. Maar met pindakaas moet je sowieso heel matig zijn, er zit ook veel suiker in.

Antwoorden (2)

Als eerste: een schommeling van 2-3 kilo's is normaal, en niet iets om je gelijk zorgen over te maken. In een week 0,5 kilo zwaarder is niks bijzonders.

Ten tweede: 'gezond eten' en 'bewegen' is geen garantie dat je afvalt. Om af te vallen moet je minder eten dan je verbruikt.
------
Je bent pas korte tijd bezig. Je moet meer geduld hebben om echt resultaat te zien.
Weeg dagelijks, zo kun je een lijn maken met je gemiddelde gewicht, waarbij de schommelingen wegvallen. Een site als www.trendweight.com kan je hier bij helpen.

Kijk niet alleen naar gewicht. Hoe is je humeur en energieniveau?
Toegevoegd op 08 augustus 2021 17:22: tekst
2 jaar geleden
GGeert94
2 jaar geleden
Maar dat doe ik ook. Ik eet maar 6 sneetjes boterham met kipfilet, beetje hummus en 1 bord avondeten. en tussendoor 1 appeltje. Zou nooit teveel moeten zijn in combinatie met wat ik doe aan beweging
Ritsuka
2 jaar geleden
Je zou nog kunnen kijken hoeveel gram eiwitten op een dag je hiermee binnenkrijgt. Probeer te streven naar 100 gram op een dag. Je wilt graag zoveel mogelijk spiermassa behouden tijdens het afvallen. Als je hiervoor bijna niet bewoog, en je nu ineens je 5-11 km per dag loopt, houden je spieren ook (tijdelijk) meer vocht vast door het grote verschil in inspanning.
Ritsuka
2 jaar geleden
Je bent ook net gestopt met roken en drinken lees ik, dat is ook wennen voor je lichaam. Heb je beschikking over gewichten? Het is aan te raden om krachttraining te doen 2-3x in de week. Kijk of je wat wandelen kan vervangen voor krachtoefeningen.
Doordat je meer beweegt heb je wat extra spiermassa opgebouwd.
2 jaar geleden
Ritsuka
2 jaar geleden
In 2 weken tijd? Zo snel gaat dat niet
tinus1969
2 jaar geleden
Dan is het lichaam zich nog aan het aanpassen van het stoppen met roken en drinken. Vooral stoppen met roken heeft wel eens effect.