Cashewnotenallergie wordt erkend als een ernstige allergie onder (Nederlandse) kinderen en jongvolwassenen en de prevalentie ervan lijkt toe te nemen. Onze kennis van de eiwitten die in een cashewnoot zitten en een allergische reactie kunnen veroorzaken is momenteel zeer beperkt.

De drie tot nu toe bekende belangrijkste allergenen uit de cashewnoot zijn:
- het antigeen met de naam ‘Ana o 1’. Dat is een viciline- of sucrosebindend proteïne van de familie van de zogenaamde 7S-opslageiwitten van zaden en pitten. Het eiwit is resistent tegen hitte en proteolyse. Er is geen overtuigende kruisreactiviteit met het overeenkomstige viciline-eiwit uit pinda en dat verklaart waarom cashewnotenallergie niet samen voorkomt met een pinda-allergie.
- Ana o 2, een zogenaamd 11S-globuline uit de familie van de legumineopslageiwitten. Er is een geringe, klinisch niet-relevante overlap met gelijksoortige eiwitten in pinda (Ara h 3) en soja (G2-glycidine).
- Ana o 3, een 2S-albumine, ook uit de familie van zaadopslageiwitten. Dit bevat 16 reactieve epitopen, waarvan 1 mogelijk kruisreactief is met soortgelijke eiwitten in mosterd en walnoot.
3 jaar geleden
SimonV
3 jaar geleden
+ Dat is pas een antwoord!