Zijn groene aardappelen nog wel eetbaar?

Een week of vier geleden heb ik aardappelen gekocht. Vandaag viel mij op, dat ze groen zijn geworden. Hoe kan dit en is het wel verantwoord ze nog te eten? Ik heb ze op een koele en vrij donkere plek bewaard.

3 jaar geleden
7.2K
joro
3 jaar geleden
@Amadea, bedankt voor uw reactie. Maar ....... hoe komt het dat de aardappelen ineens groen zijn geworden?

Antwoorden (1)

Groene delen van de aardappel bevatten een giftige stof: solanine. Dat kun je beter niet eten.

Bij een aardappel met groene schil of met groene uitlopers verwijder je simpelweg de groene delen. Hoewel solanine niet wordt afgebroken door verhitting, kan het groen tijdens het koken wel (gedeeltelijk) verdwijnen. Haal de groene stukken er dus al voor het koken af, ook als je normaal gesproken de aardappel in de schil kookt.

Als je de groene stukken verwijdert is de groene aardappel verder wel gewoon eetbaar. Snijd het groen er voor de zekerheid ruim vanaf.