Hoe kan het dat ik aankom nu ik probeer af te vallen?

Ik ben op dit moment 2,5 week bezig met iedere dag 30 minuten sporten en daarbij heb ik mijn eetpatroon veranderd, ik eet op dit moment tussen de 1250 en 1600 Kcal. In de eerste week viel ik gelijk 1,5 kilo af, nu heb ik mij opnieuw gewogen en ben ik ineens weer een kilo aangekomen.
Dit is helemaal niet de bedoeling en ik wil juist graag afvallen! Heeft iemand tips en/of uitleg hiervoor?
Moet ik juist minder gaan sporten?
(week 1: 82.8 kg week 2: 81.4 kg week 3: 82.5kg)

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.3K
MarBet
3 jaar geleden
Weeg je elke keer op hetzelfde moment van de dag en staat je weegschaal waterpas?
Schommelingen zijn normaal, dus het zegt niet dat je niet afvalt. Je kunt beter afgaan op een maandelijks weegmoment of juist dagelijks wegen en dan kijken of je gemiddeld per week daalt. Mij heeft het erg geholpen niet te focussen op afvallen, maar op een eet- en beweegpatroon dat ik blijvend kan volhouden.

Antwoorden (3)

Een schommeling in gewicht van 2-3 kilo is normaal. Dit ligt er aan of je vocht vasthoud, veel zout hebt gegeten, nog niet gepoept, etc.
Let dus niet te veel op individuele waardes, maar kijk globaal naar je gewicht. Probeer eens een trendlijn te maken.
Ik heb een trendlijn van mijn eigen gewicht toegevoegd. Je ziet dat er verschillen zitten in individuele metingen, maar de trend geeft aan dat ik stabiel ben. Dit is FitBit trouwens.
Toegevoegd op 25 maart 2021 09:39: tekst
Plaatje bij antwoord
3 jaar geleden
Het kan ook zijn dat je na sporten vocht vast gaat houden voor de herstel van je spieren. Als je wil afvallen, dan is het goed om naast het wegen ook je lichaam te meten. Zodat je kunt zien dat je afvalt zonder dat je het ziet op de weegschaal.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Als je spieren "kweekt" wordt je in gewicht zwaarder, want spieren zijn zwaarder dan vet of water. en verder kun je - ik weet niet of je een vrouw bent? - vlak voor je menstruatie flink vocht vasthouden, en dan dus zwaarder zijn. Beste moment om te wegen is vaak 's morgens, na je toiletbezoek, voor je ontbijt.