Kan je geen dorst hebben?

Kan een mens geen dorst ervaren? Ik drink zelden omdat ik dorst heb. Kan ook rustig een dag of twee nagenoeg niets. Hoogstens om mijn mond wat nat te maken. Soms als er hoofdpijn komt, denk ik oh ja ik moet misschien wat drinken en dan drink ik wat water. Is dit normaal dat je geen dorst hebt>

3 jaar geleden
4.7K
Ritsuka
3 jaar geleden
Wel belangrijk om genoeg te drinken. Als jij naar de wc gaat, heb je dan donkere en sterk geurende urine?
Ritsuka
3 jaar geleden
https://www.healthline.com/health/urine-color-chart#color-chart

Antwoorden (1)

Het dorstgevoel wordt geregeld door de hypothalamus in antwoord op subtiele veranderingen in de elektrolytniveaus van het lichaam, en ook als resultaat van veranderingen in het volume van het doorgegeven bloed. De balans in het lichaamsvocht is nauwkeurig tot op een kwart van een procent. Deze regeling KAN verstoord zijn bij verschillende mensen.
De hypothalamus is een hormoonklier en een onderdeel van de hersenen. De hypothalamus is een onderdeel van het limbische systeem. Hij controleert het autonome zenuwstelsel en het endocriene systeem en speelt een cruciale rol bij de organisatie van gedragingen die zorgen voor de overleving van het individu en de soort: eten, vechten, vluchten, paren. Daarnaast speelt de hypothalamus ook nog een cruciale rol bij de temperatuurregeling.
Als jij het dorstgevoel niet kent zal de hypothalamus dus onvoldoende werken. Wellicht, dat je in bovenstaande tekst meer dingen herkent die niet 100% "normaal" zijn als gevolg van de centrale regeling.
Twee liter per dag drinken blijft echter een must om je lichaam gezond te houden. Laat je hierin dus niet leiden door de gevoelens van "behoefte", maar vooral door een opgelegde regelmaat.