Hoeveel kilo kan je afvallen na 3 dagen sapvasten?

Ik vond het na al die lekkernijen van afgelopen maand eens hoog tijd om weer het normale leven op te pakken. Het leek me het beste om te starten met een sapkuur. Hopelijk verlies ik er ook nog wat kilo's mee. Hoeveel kilo zou je in maximaal kunnen afvallen met een 3-daagse detoxkuur?

3 jaar geleden
3K
Ritsuka
3 jaar geleden
Zonde van je tijd
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Je hebt het over "normaal leven". Vervolgens schrijf je over de sap-kuur. Dat spreekt elkaar tegen. Gewoon gevarieerd eten en niet meer tussendoor eten. Suiker reduceren en iets kleinere porties.

Antwoorden (2)

Niet.
Je verliest vooral vocht en glycogeen; nauwelijks vet. Het jojo (rebound) effect is bovendien vaak groot.
3 jaar geleden
Je zou dan 1 tot 3 kilo kunnen afvallen.
Bij sapkuren gaat het gewicht door het gebrek aan calorieën omlaag. Daarbij gaat het in het begin vooral om vochtverlies, bij het verbranden van lichaamsvet komt namelijk water vrij. Al vrij snel daarna zal het lichaam spierweefsel gaan afbreken. Langer sapkuren wordt daarom afgeraden. Naast het effect van spierweefselafbraak wordt langer sapkuren ook afgeraden omdat sap lang niet alle voedingsstoffen bevat die het lichaam nodig heeft.
Enkele dagen sapkuren kan waarschijnlijk geen kwaad, maar heeft weinig nut. Je bent hierna in een mum van tijd weer op je oude gewicht: tijdens een dieet wordt voedsel minder snel verbrand, omdat het lichaam zuinig aan leert doen. En ná het dieet gaat het lichaam hamsteren, voor het geval er opnieuw zo’n karige periode aanbreekt…
SimonV
3 jaar geleden
Ritsuka
3 jaar geleden
Klopt, kans is groot dat je daarna paar kilo meer weegt