Wat zijn de gevolgen van elke avond hagelslag eten ondanks mijn diabetes type 2?

Ik heb sinds 2019 Diabetes Type 2. Ik at sinds 2010 elke avond melkhagelslag met jongkaas en een zachtgekookt ei. Sinds 2019 ben ik er mee gestopt. Sinds mei 2020 heb ik toch weer behoefte aan hagelslag. Eigenlijk was het de bedoeling dat ik voor één avond het zou eten, maar na paar dagen begon ik weer aan mijn oude routine. De rest van de dag eet ik wel gezond.

Zijn er gevolgen als ik onlangs een gezond voedingspatroon elke avond toch 2 bruine boterhammen me hagelslag eet?

Bovendien is er ook hagelslag waar de suiker vervangen is door polyolen. Heeft het een positief effect als ik de gewone variant vervang voor deze hagelslag?
De hagelslag met polyolen is deze: https://www.cereal.nl/producten/hagelslag-melk

3 jaar geleden
2.9K
tinus1969
3 jaar geleden
Wat de gevolgen ijn voor jou persoonlijk is voor ons als buitenstaanders niet in te schatten; in het algemeen moet je natuurlijk suiker blijven mijden als je diabetes type 2 hebt of hebt gehad. Polyolen zijn niet altijd ene goed alternatief; dit zijn een soort FODMAPs en kunnen weer andere darmproblemen veroorzaken.

Antwoorden (1)

De algemene veiligheid van zoetstoffen is bewezen, als je je houdt aan de maximale hoeveelheden per dag. Je kunt kunstmatige zoetstoffen (zoals bijv. die polyolen van jouw hagelslag) gebruiken als je niet te veel koolhydraten binnen wil krijgen, zoals bij suiker. Want van koolhydraten gaat je bloedsuiker omhoog. Maar ook in sommige suikervervangers zitten koolhydraten als vulstof, dus kijk op het etiket bij de ingrediënten!

In principe is het dus niet heel erg, maar boterhammen zijn wel een rijke bron aan koolhydraten. Zijn de boterhammen bruin(gekleurd) of echt volkoren? Hoe dan ook, koolhydraten kun je het beste combineren met eiwitten of vetten, zodat de piek als het ware wordt vertraagd.