Weeg je precies één kilo meer na het drinken van één liter water?

Stel, ik drink twee waterflesjes van 500 ml zou meteen daarna op de weegschaal staan. Weeg ik dan precies die ene kilo meer? 1 liter water staat immers gelijk aan 1 kilo.

LeonardN
3 jaar geleden
"1 liter water staat immers gelijk aan 1 kilo." Dat is al niet waar.
Het is "praktisch waar" of waar in de zin dat het hanteerbaar werkt, maar als je "precies" gaat gebruiken dan niet. De dichtheid van water is 0,998 g/cm³ (ik dacht dat dat gemeten is bij 20 graden celcius). Je kan dus beter vragen: Weeg je precies een kilogram meer na het drinken van een kilogram water?
Dan haal je dat probleem al uit de vraag.
Thecis
3 jaar geleden
@LeonardN
Als we dan op details gaan letten het volgende:
Vraagsteller stelt de vraag met 1 significant cijfer. Dus daar zit een afronding in. Eigenlijk verwaarloosbaar klein. Dus die liter = 998 gram = 0.998 kg = 1.00 kg. Hij heeft het zelfs over 1 kg (én niet 1.00 kg) dus het "probleem wat je voorstelt, is er helemaal niet...
LeonardN
3 jaar geleden
@Thecis
Ah sterk, zo had ik er nog niet overnagedacht.
Toch als ik de vraag lees weet ik dan niet wat de vrager bedoelt met "precies één kilo". @lieveheerdbeestjeee
Wat bedoel je met "precies één kilo"?
Wat is dat in jouw ogen anders dan één kilo? Stel je voor dat je 100 kg (en exacter 100,000 kg) weegt en na het drinken 101 kg, maar exacter 100,997 kg is dat dan zoals jij het bedoelt ook "precies één kilo"?
Thecis
3 jaar geleden
@LeonardN
Dit gaat weer over een detail. Precies 1 kg bestaat alleen theoretisch. je kan nooit tot op oneindig aantal decimalen 1 kg afwegen. Waarom oneindig decimalen? Omdat je anders niet precies 1 kg hebt... De vraagsteller heeft in feite al gezegd hoe precies diegene het wil. "1 liter water staat immers gelijk aan 1 kilo".
Redelijk precies, maar niet tot op de gram nauwkeurig. Het gaat om het idee dat als je iets drinkt of je dat dan ook zwaarder wordt. En dat is inderdaad het geval. Daarbij, wat betreft het voorbeeld, je hebt het over een theoretische weegschaal / balans want in de praktijk kan je niet zo precies meten. Teveel variablen die van invloed zijn op de meting.

Antwoorden (3)

Nee. In de tijd dat je één liter water drinkt, verbruikt jouw lichaam energie en verdampt jouw lichaam vocht.
3 jaar geleden
tinus1969
3 jaar geleden
Dat is een te verwaarlozen effect als je 'meteen daarna' op de weegschaal gaan staan.
Thecis
3 jaar geleden
Eens met Tinus. Maakt geen verschil. Theoretisch niet en in de praktijk ook niet.
Er is in feite geen verschil tussen jij die met 2 flesjes water van ca 500 ml op een weegschaal staat en jij die op de weegschaal staat en nét die 2 flesjes hebt leeg gedronken. Het water bevindt zich alleen op een andere plek. Maar water verandert niet ineens zodra je het doorslikt.

Dit kan je ook gemakkelijk testen. Probeer het gewoon eens uit (alhoewel ik kan aanraden niet ineens 1 liter water te drinken. Het is niet gevaarlijk maar je wordt er wellicht wat misselijk van).

De weegschaal is natuurlijk niet precies genoeg om per 10 gram te wegen. De theorie zegt echter dat je gewoon 1 kg (als je 1 L drinkt) zwaarder wordt. Met een gewone weegschaal kan je het redelijk verifiëren.
-----
Correctie op de zin "De weegschaal is natuurlijk niet precies genoeg om per 10 gram te wegen". Ik bedoelde te zeggen dat veel weegschalen nog niet eens precies genoeg zijn om op 10 gram nauwkeurig te wegen, laat staan op gramniveau (en dat bedoel ik natuurlijk personenweegschalen). Maar in basis kan je het dus zelf redelijk gemakkelijk bekijken.
Toegevoegd op 30 september 2020 11:40: tekst
3 jaar geleden
Echt direct na het opdrinken van 1000 ml water weeg je precies 1 kilogram meer. Soortgelijk gewicht van zuiver water (H2O) is gelijk aan 1 kg/dm3, oftewel: 1 kg/l. Het water bevindt zich nu niet in de plastic flesjes, maar in je lichaam. Na verloop van tijd is dit niet meer van toepassing, want dan verlies je vocht door o.a. zweten en urineren.