Wat kan ik het beste eten om te groeien?

Ik ben net 16 en ben 1m55, ik zit er enorm mee ik ben langs de GGD geweest, en die zei dat ik nog wel kan groeien. Door mijn lengte zit ik in de stres ik word er ziek van, ik val enorm veel kilo’s af en ik heb veel haar uitval. Ik heb bloedgeprikt en alles was tip top in orde.... ik let nu op mijn voeding, want ik geloof dat je door de juiste voeding wel kunt groeien alleen weet niet zo zeer wat ik het beste kan eten.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.8K
Ritsuka
3 jaar geleden
Ga naar je huisarts en vraag een doorverwijzing naar een dietist die je helpt met je voeding, en een psycholoog of GGZ praktijkondersteuner die je helpt met je stress en negatieve gedachten.

Antwoorden (1)

Je bent 16 en dus ook zeer waarschijnlijk al midden in je pubertijd. Alleen met eten zal je het niet redden om nog door te groeien. Vooral omdat je er ook over in de stress zit. Daarbij is ook de erfelijkheid van de groeilengte van belang. Als je ouders (vooral je moeder) niet erg groot zijn heb jij dat waarschijnlijk ook niet mee gekregen.
Ruimvoldoende en gezond eten is een belangrijke basis. Regelmatig sporten draagt ook bij aan een gezond leven.
Je zal er erg mee geholpen zijn, als je overlegt met de HUISARTS. Deze kan je (op grond van jouw zorgen en vragen) doorverwijzen naar specialisten zoals een psycholoog (i.v.m. jouw grote zorgen), een diëtiste (i.v.m. het eten) en een endocrinoloog (i.v.m. eventuele groeistoornis).
Voor je eigen rust dus echt belangrijk om met de huisaarts te praten.
Hoe kan ik gezond aankomen in gewicht?

1.Eet minimaal 3 maaltijden per dag en op vaste tijden. ...
2.Probeer stap voor stap telkens iets meer te eten. ...
3.Eet eiwitrijke producten zoals vlees, kip, vleesvervangers, vis, ei, melk(producten), sojaproducten, peulvruchten en noten. ...
4.Neem wat meer producten die veel vet bevatten, zoals noten, avocado en vette vis.