Zijn Surinamers van nature zwaarlijviger of door een ander voedingspatroon?

Ik heb de indruk dat het gemiddelde gewicht van Surinamers hoger ligt dan blanke nederlanders. Is dat genetische aanleg of een andere voedingsstijl?

ronron1212
3 jaar geleden
Hoezo zwaarlijvig?
Goeievraagstell
3 jaar geleden
Is het je nog niet opgevallen dat er heel veel Surinamers zijn met overdreven overgewicht?
ronron1212
3 jaar geleden
Nee er zijn Surinamers die overgewicht hebben maar daar hebben wereldwijd meer mensen last van.
LeonardN
3 jaar geleden
Hier wat onderzoek.
https://www.nemokennislink.nl/publicaties/allochtonen-en-overgewicht/

Antwoorden (1)

Je kunt niet algemeen stellen, dat Surinamers gemiddeld zwaarlijviger zijn, dan blanke Nederlanders. Het valt op, dat ze over het algemeen mooie strakke en volle billen hebben, maar dat is wel het enige wat anders is dan bij de blanken met hangbillen en hangbuik. Surinamers, Antillianen en eigenlijk alle mensen met een andere dan Europese achtergrond hebben een andere cultuur en daarmee vaak ook andere eetpatronen en leefwijzen. In culturen (niet Surinaams) waar de vrouw (in onze Europese ogen) als ondergeschikt worden gezien zie je vaak obesitas omdat de man wil laten zien dat hij goed voor zijn vrouw(en) zorgt. Dat zijn dus ook de vrouwen die steevast een meter achter hun man aanlopen. Dit soort dingen is helemaal niet van toepassing op mensen uit Suriname. Het leukste van deze laatste categorie is, dat het over het algemeen erg beweeglijke en vrolijke mensen zijn.