Hoe kan ik (man van 50 met overgewicht) definitief afvallen?

Goedemiddag, ik ben een man van 50 en heb al heel mijn leven overgewicht. Vroeger door ongezond te eten. Sinds mijn dertigste eet ik toch gezond maar ik kan het snoepen niet laten. Ik heb regelmatig diëten gevolgd wat allemaal goed gaat maar na enige tijd/paar jaar is het gewicht er terug bij. Heb zelfs hypnose laten doen om het snoepen te onderdrukken, wat toch mijn grootste probleem is. Dit ging heel goed maar was weer niet blijvend. Ik word er gewoonweg depressief van. Ik ben ook al regelmatig beginnen sporten maar dat doe ik dus echt niet graag en hou ik niet vol. Enkel fietsen doe ik graag en veel (+- 1.5 uur per dag naar het werk maar nu met corona tuurlijk niet door thuiswerk). Ik heb al aan mijn dokter gevraagd om een maagverkleining te overwegen maar zij weigert dit omdat het nog niet nodig is en omdat het een zeer aangrijpende ingreep is (tijdens en na de operatie).
Is er iemand die mij een definitieve oplossing kan geven om overgewicht te bestrijden?
Alvast bedankt voor jullie reacties?

3 jaar geleden
2.2K
Ritsuka
3 jaar geleden
Ben je al bij een dietist geweest?
Antoni
3 jaar geleden
Ik weet er weinig van, maar ik raad in ieder geval een dieet, een tijdelijke fase waarin je anders eet en beweegt dan voorheen, af. Ik raad je wel aan jezelf een definitief andere manier van leven aan te leren, waarin er een oude -ik- en een nieuwe -ik- is. Alleen dan houd je blijvende resultaten en zal je niet terugkeren naar de oude situatie. Je zal jezelf een nieuw leefpatroon en een nieuw eetpatroon moeten aanleren. Dit kost heel veel tijd en inspanning, maar je zal in de nieuwe situatie nooit meer terug willen naar de oude -ik-. Die is tegen die tijd eigenlijk een vreemde voor je geworden. Verder zou ik je aanraden het samen met andere gemotiveerde mensen te doen, en ook onder begeleiding van een of meer professionals voor zowel het eten als het meer bewegen. Dan bereik je, zo vermoed ik, de beste resultaten en blijvende resultaten.
paulus811
3 jaar geleden
Dit zou een vraag van mij kunnen zijn, ik zat in een soortgelijke situatie. In mijn geval heeft het geholpen (al ben ik nog steeds niet slank) om te sporten met een personal trainer. Ik hoef me geen zorgen te maken welke oefeningen ik moet doen, maak me ook geen zorgen dat ik iets fout doe want dat wordt gecorrigeerd en 'geen zin' is geen optie want je hebt een afspraak waar je voor betaalt. Het werkt, zoals alles, niet voor iedereen en is ook zeker niet gratis maar ik vind de kosten voor een goede personal trainer het meer dan waard, zeker als het alternatief een operatie is. Omdat je schrijft 'doe ik niet echt graag en hou ik niet vol' zou ik me daarop richten i.p.v. een maagverkleining. En ik ben nog steeds geen sportman, drink nog steeds liever bier dan dat ik me suf ren op een crosstrainer, maar boven de 50 moet je iets doen om redelijk fit naar je ouwe dag toe te gaan.
Amadea
3 jaar geleden
Iets gezonds bedenken wat jij echt leuk vindt waarmee je het snoepen kunt compenseren. Dus wanneer je snoepdrang krijgt dat ervoor in de plaats gaan doen, als afleiding om te denken aan die zoetigheden of snacks. En er aan werken dat je toch meer gaat bewegen, want dat is echt de oplossing om overgewicht eraf te krijgen!
Castle
3 jaar geleden
Ze zeggen een slechte gewoonte vervangen voor een goede. Het klinkt wat cru maar je zou jezelf eens moeten behandelen als iemand die een bepaalde allergische reactie krijgt als je bepaalde voeding eet. Motiveer jezelf om te gaan bewegen. Kijk de motivatiefilmpjes, lees motivatieslogans....wat het ook is maak de tijd voor bewegen. Ik heb zelf toen iets gezien van Chris Hensworth die zei: "Movement creates momentum". Hij zei als je geen zin hebt begin dan toch. Eenmaal bezig zul je je beter voelen en achteraf ben je er blij mee. Door te sporten ga je minder snel het slechte pad op want als je resultaat ziet zul je niet snel meer die oude willen worden. Voor mij heb ik die slogan "Movement creates momentum" eigen gemaakt en gebruik dit voor alles waar ik even geen zin in heb.
Yv50
3 jaar geleden
Iedereen bedankt voor de tips:
Ben al zeker naar 2 dietisten geweest en 2 x weight watchers geprobeerd. De eerste keer hielp de dietist wel : 18kg in 4 maanden afgevallen. Toen was ik 22 jaar. Is er lang afgebleven maar nadien terug extra bijgekomen. Een paar jaar geleden zelfs hypnose geprobeerd. Was ook heel goed en ik viel ook goed af maar het was weer niet blijvend. Voor mij is snoep rustgevend hoewel ik weet dat het een tijdelijke rust is en dat het op termijn nefast is,

Antwoorden (1)

Verslaving : Ook snoepen is een verslaving. Wat hiertegen helpt is (suikervrije) kauwgom die een vervangende rol kan spelen. Wel even opletten *) niet met open mond kauwen en *) niet continu kauwen.
De suikers in snoep zorgen ervoor dat je blijft snoepen, vandaar ook suikervrije kauwgom.
Jij hebt het over gezond eten maar daarnaast wel snoepen. Zou je dagelijks veel tijd besteden aan lichaamsbeweging - fietsen is zeker goed - met sport dan kun je behalve eerst af te vallen later ook weer de teugels een beetje vieren en toch soms iets lekkers nemen.

Snoepen
Hoe kom je hier vanaf? Door jezelf te motiveren. zolang je niet overtuigd genoeg bent om gematigd te snoepen kun je beter helemaal niet snoepen.
Denk eens aan roken, pas als je er fysiek last van krijgt zijn vaak ook de meest verstokte rokers niet alleen bereid maar ook gemotiveerd om te stoppen.
Je wilt afvallen - niet sporten - wel snoepen. Hoe tegenstrijdig is de mens, dit willen wij allemaal :) Probeer eens een spel te vinden dat je leuk vindt dat in teamverband gespeeld wordt. Sporten is niet alleen baantjes trekken in het zwembad of xx km hardlopen maar ook samen voetballen of turnen of basketballen of ... Wat vind JIJ leuk?
Het gaat erom dat je het leuk vindt zo leuk dat je het minstens twee keer per week wilt doen. Samen met anderen dat wel , dat is de stok achter de deur. Een team kan je niet laten vallen, zij rekenen op jou dus bel je niet af.
Gewoon in je agenda zetten : sporten! en daarna voldaan naar huis en tevreden met jezelf zijn ... het is je gelukt ... en hoe langer je dit doet hoe leuker het wordt : ook de fysieke gevolgen en zelfs die opkomende depressie die niet doorzet. Je hebt door jouw actie deze verjaagd je bent weer vrolijk en je ziet resultaat ook op dat vlak.
Succes hoor @Yv50 , ik weet hoe moeilijk het is, maar de aanhouder wint.

N.B. Thuis spinnen kan wel. Zet een film aan of neem een boek en spinnen maar.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
+ een kauwgom kan idd wonderen doen: je hebt toch iets in de mond.
Nog wat tips: suikervrije sterke snoepjes. Blijf je ook niet van eten. Een stuk zoethout om op te sabbelen.......
En, gooi niet in 1 keer je hele eetpatroon om. Houd je niet vol. Pak idd eerst het snoepen aan.
Succes!