Waar blijft de kalk als je kraanwater onthard en is dat veilig als drinkwater?

3 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het Nedelandse drinkwater is heel goed. Waarom verder ontharden??
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ter overweging dit; https://www.waterontharder.eco/veelgestelde-vragen/

Antwoorden (4)

Voor het ontharden van water kan je een ionenwisselaar gebruiken. Die vervangt de calcium- en magnesiumionen (die zorgen voor de kalkaanslag) met nattriumionen. Natriumzouten slaan niet neer, of simpel gezegd, er kan geen kalkvorming meer plaatsvinden.

Deze apparaten gebruiken cartridges. Gemakkelijk gezegd blijven de calcium en magnesium in de cartridge zitten. De cartridges kan je regeneren (wordt wel vaak in een fabriek gedaan).

Dit water is prima geschikt als drinkwater. Het is namelijk geen gedestilleerd of ultrapuur water (gedeioniseerd).
3 jaar geleden
De beste methode om water te ontharden is met een ionenwisselaar. Dat is een kunsthars welke de Ca2+ ionen (en andere positieve ionen) verwisselt met H+ ionen. Tevens worden de negatieve zuurrest-ionen uitgewisseld met OH- ionen, zodat het water neutraal blijft. Men noemt dit water gedemineraliseerd water. De ionenwisselaars worden regelmatig geregenereerd. Tijdens deze regeneratie wordt de hars zodanig behandeld, dat de kalk
en de andere verzamelde ionen ervan af verdwijnen en de wisselaar weer opnieuw kan worden gebruikt.
Het water is geschikt als drinkwater als de hars regelmatig wordt geregenereerd. Als je hier slordig in bent kan het gebeuren, dat bacteriegroei optreedt en je darmklachten krijgt.
Er zijn bedrijven die claimen, dat ze water kunnen ontharden met een soort magneetveld aan de buitenkant van een waterleiding, maar daar is, chemisch gezien, absoluut geen theoretische verklaring voor te vinden.
Toegevoegd op 18 mei 2020 14:25: tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
Wat betreft de magneten, er niet alleen geen chemische verklaring Voor, er is ook geen andere onderbouwing voor dat dit goed werkt. Op de eerste meter schijnt het theoretisch te kunnen werken, maar de magneten zijn veel te slap om dit effect ook daadwerkelijk te kunnen zien. In basis gewoon oplichting.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Thecis
Jij omschrijft precies wat ik bedoel met de magneten.
Het blijft in het water van de site " De kalk blijft in het water. De waterontharder zorgt ervoor dat deze niet neerslaan en zorgen voor aanslag".
Ik verzin dit niet kijk ff op FAQ
Toegevoegd op 18 mei 2020 14:47: tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
Ik weet dat je het niet verzint, maar de werking hiervan is onzin. Er is geen goede wetenschappelijke onderbouwing voor de werking. De artikelen die zij aandragen zijn zonder uitzondering dubieus. Het feit dat er een artikel ergens over Is, wil helaas niet zeggen dat het wetenschappelijk onderbouwd is. Hoogstens dat iemand een poging gedaan heeft.
LeonardN
3 jaar geleden
De site zegt ook:
"
Wat gaat de waterhardheid worden?
De waterhardheid blijft >>ongewijzigd<<. De kalk wordt niet uit het water gehaald, maar de waterontharder zorgt dat deze niet meer neerslaat. Neerslaan zorgt voor kalkaanslag.
"
Dat is denk het mooiste staaltje verkooppraat ooit. Een "waterontharder" die NIET onthardt. Briljante marketing!
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@wayan
Ik daag je uit ook maar een heel simpel wetenschappelijk principe te noemen waarop een magneet water kan ontharden. Ik wil dus geen reclame- en verkoperspraatjes!
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik dacht dat mijn cynisme wel over zou komen. ff verkeerd ingeschat. Het is gelul van de bovenste plank wat zij aan de man proberen te brengen
LeonardN
3 jaar geleden
Ik zie niks in je antwoord wat op cynisme duidt.
Ook je reactie onder de vraag lijkt op een werkelijke aanbeveling.
Bij mijn waterontharder wordt de kalk uit het water gehaald d.m.v. harskernen. Als één harskern verzadigd is, dan treedt automatisch de andere in werking. Tevens gaat het apparaat de verzadigde harskern regenereren,d.m.v. zout water. Dit zoute water wordt daarna afgevoerd naar het riool. Het enige wat ik moet doen, is van tijd tot tijd nieuwe zoutblokken plaatsen.
Het water is niet alleen veilig om te drinken, maar het is ook nog eens een weldaad voor de huid. Er zijn mensen met psoriasis die baat hebben bij zacht water.
Toegevoegd op 18 mei 2020 16:52: tekst
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@jc54
Dat is dus een ionenwisselaar! Jij hebt het beste principe wat betreft de regeneratie met zout.