Wat is het verschil tussen kaliumcitraat & kaliumchloride en welk van de 2 wordt het beste opgenomen?

Ik zou graag dieetzout willen kopen wat natriumarm is maar wel rijk aan kalium.

Er zijn 2 merken maar ik kan maar niet kiezen tussen de 2. De één bevat kaliumcitraat en het ander kaliumchloride.

Als ik het goed begrijp is kaliumcitraat niet zo belastend voor de nieren terwijl kaliumchloride wel zo is?

Wat ik mij vooral ook afvraag is, zijn beide vormen van kalium goed opneembaar?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
5.3K
Reddie
4 jaar geleden
Dat zout de bloeddruk verhoogt is een misvatting die maar blijft rondcirkelen.
Ratten werden op zout getest en kregen 3g zout per dag.
Omgerekend naar een volwassene is dit een dosis van een pond (500g) per dag. BRONNEN:
Lexicon van wijdverbreide misverstanden over Voedsel
G.Taubes:The (political) science ofsalt. 8cience 1998/281/8.898
L. J. Appel et al.: A clinical trial of the effects of dietary patterns on
blood pressure. New England Journal of Medicine 1997/336/8.1117
Intersalt Cooperative Research Group: Intersalt: an international study of
electrolyte excretion and blood pressure. Results tor 24 hours urinary
sodium and potassium excretion. British Medical Journal 1988/297/8.319
J.P. Midgley et al.: Effect of reduced dietary sodium on blood pressure.
Journal of the American Medical Association 1996/275/8.1590
N.A. Graudal et al.: Effects of sodium restriction on blood pressure, renin,
aldosterone, catecholamines, cholesterols, and triglycerides.
Journal of the American Medical Association 1998/279/8.1383
M.H. Alderman et al.: Dietary sodium intake and mortality: the National Health
and Nutrition Examination 8urvey (NHANES i). Lencet 1998/351/8.781
M.H.Alderman et al.: Low urinary sodium is associatedwith greater
riskofmyocardial infarction among hypertensive men.
Hypertension 1995/25/8.1144
E.C. Luft: Cum grano salis. Deutsche Medizinische Wochenschrift 1999/124/8.1351
F.C. Luft: 8alt and hypertension at the close millennium. Wiener Klinische
Wochenschrift 1998/110/8.459 Udo Pollmer en Susanne Warmuth PP 297-301

Antwoorden (1)

Voor veel mensen is zout met kaliumchloride een beter alternatief voor keukenzout (100% natriumchloride). Kaliumchloride kan helpen de bloeddruk laag te houden. Er zijn ook groepen mensen voor wie veel kalium schadelijk is voor de gezondheid. Bij mensen met nierproblemen en mensen die bepaalde plaspillen en/of ACE- remmers gebruiken, kan het kaliumgehalte in het bloed snel te hoog worden. In deze gevallen is overleg met de ARTS over het gebruik van kaliumzout noodzakelijk.
Kaliumchloride en kaliumcitraat worden even snel opgenomen, maar kaliumchloride lijkt qua kristallen het meest op keukenzout en is wat makkelijker te strooien.
Tocht is het goed om met de arts te overleggen en ook zelfs het klaliumzoutgebruik beperkt te houden.