Hoe gevaarlijk is het om te bakken in een pan die kleine krasjes bevatten?

Ik heb een kleine pan die ik regelmatig gebruik (zie foto in bijlage) en deze bevat kleine krasjes.

Je hoort het wel dikwijls, dat bakken in een pan die krassen bevatten kankerverwekkend is, toxische stoffen verspreid, enz.

Maar ik vraag mij af in welke mate dat dit klopt?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
21.4K

Antwoorden (2)

Bij anti-aanbakpannen zit het probleem bij het te heet maken van de pan. Bij normaal gebruik voor bakken en braden kan het geen kwaad. Zorg sowieso, dat boter en vet niet zwart worden (dan is de pan te heet). Als de pan versleten is vervangen door een keramische pan.
De krasjes zorgen er wél voor, dat het anti-aanbak-effect minder wordt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Oude teflon pannen kunnen giftige stoffen bevatten. Voor nieuwere pannen zou fat niet meer moeten gelden (voor zover nu bekend)

Teflon is van zichzelf een zacht materiaal. Dit betekent dat de teflonpan op den duur slijt en er teflondeeltjes in je eten terecht komt. Kijk maar eens goed naar de teflonpan die je in de kast hebt staan. Is deze bodem nog helemaal glad of mis je hier een daar een stukje? Deze stukjes komen tijdens het koken, bakken, en braden in je eten terecht, en dus ook in je lichaam. Er zijn nog geen directe aanwijzingen dat dit gevaarlijk is voor de gezondheid.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Ozewiezewozewie...
Geef ook het "omslagjaar" erbij:
Oude teflon pannen bevatten PTFE en PFOA, een gevaarlijk stofje. Sinds 2015 mogen deze stoffen niet meer in de teflon anti aanbaklaag worden gebruikt want ze zijn kankerverwekkend. Bedenk echter, dat de nieuwe anti-aanbakpannen ook niet te heet mogen worden.