Wat is een goed alternatief voor pindakaas als je diabetes hebt?

Ik smeer maar minimaal pindakaas op mijn brood maar mijn suikergehalte gaat er erg van omhoog. Maar ik ben gek op pindakaas dus ik wil graag weten of er een goed alternatief is.
De light versie maakt amper verschil.

4 jaar geleden
11.4K
Inekez1
4 jaar geleden
Pindakaas is juist goed als je diabetes hebt. Ik denk dat je geen alternatief voor de pindakaas moet zoeken, maar ander brood moet nemen of je eetpatroon (ontbijt - lunch - avondeten) moet aanpassen. Een goed ontbijt is belangrijk en zorgt dat ook bij de lunch het bloedsuikergehalte in balans blijft. Eet (grof) volkorenbrood, geen witbrood, gewoon fijn tarwebrood, maisbrood ofzo. https://www.diabetesfonds.nl/over-diabetes/eten-met-diabetes/een-goed-ontbijt
Pieterke
4 jaar geleden
Bedankt voor je reactie maar ik eet altijd (grof) volkorenbrood of tarwebrood en soms maisbrood. Slechts een enkele keer wit brood. En ik ontbijt ook volgens mij goed.
Ik weet dat pindakaas normaliter goed is als je diabetes hebt maar bij mij schiet de suiker echt omhoog als ik pindakaas eet. Als ik dan later bloed prik dan is de suiker veel hoger dan wanneer ik bijv. magere worst op brood heb gegeten.
Amadea
4 jaar geleden
Maar is dat dan pindakaas met suiker? Er zijn ook potten pindakaas te koop waar géén suiker aan toegevoegd is. Bijvoorbeeld van Calvé en van Gouda's Glorie.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Pindakaas zonder suiker kopen. Zijn zat merken van.
Pieterke
4 jaar geleden
@Amadea en Manonnetje33: Bedankt voor jullie reacties.

Het beste antwoord

Het veiligste alternatief (is ook erg lekker) is amandelpasta. Deze bevat géén toevoegingen en kan je kopen bij o.a. de EKO-winkels (mét en zonder stukjes amandel). Het is wel nodig om de pasta af en toe goed door te roeren om de olie weer goed te verdelen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Pieterke
4 jaar geleden
Dank je wel voor de tip elder161.
Thecis
4 jaar geleden
Deze heb je ook met alleen pindakaas / pindapasta. Moet ook goed doorgeroerd worden. Erg lekker ook.

Andere antwoorden (4)

Pinda's zijn goed voor diabetes. Alleen betekent dat niet per definitie dat pindakaas dat ook is.
Aan pindakaas wordt vaak een verkapte versie van suiker toegevoegd genaamd 'dextrose'. Dat kan je bloedsuiker een flinke optater geven. Soms staat er ook gewoon 'suiker' op. Met deze toevoegingen weet je in ieder geval dat je die pindakaas beter kunt vermijden.

Wat je in jouw geval zou kunnen proberen:
Van AH, Jumbo, Gwoon: 100% Pindakaas
Pindapasta van Body&Fit
Terrasana Crunchy Pindakaas
De Kleine Keuken Pindakaas
Zie verder deze lijst:
https://www.ziektevrijleven.nl/suikervrije-pindakaas-diabetes/
SimonV
4 jaar geleden
Pieterke
4 jaar geleden
Dank je wel.
nog een alternatief, zelf maken. schijnt niet moeilijk te zijn. En als je een beetje van experimenteren houdt maak je je eigen unieke pindakaas.
ER zijn trouwens nog veel meer recepten dan de link die ik hier plaatste
4 jaar geleden
Pieterke
4 jaar geleden
Dank voor je reactie anneliez.
Behalve pindakaas zijn de volgende soorten broodbeleg een goede keuze voor mensen die beperkt moeten zijn in koolhydrateninname: sandwichspread, komkommersalade, selderijsalade en hummus.

Van deze producten is hummus het beste alternatief voor pindakaas. Het is een puree van kikkererwten, tahin (sesamzaadpasta), olijfolie, knoflook en wat kruiden. Kikkererwten bevatten de traagste koolhydraten die er bestaan, dus je bloedsuikerspiegel springt er niet plotseling door omhoog.

De humus van de merken Sabra en Maza komen uit smaaktesten als winnaars tevoorschijn. Maar het is ook vrij eenvoudig zelf te maken.
4 jaar geleden
Pieterke
4 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord Amadea.
https://www.calve.nl/producten/pindakaas/pindakaas.html
Ingrediënten: PINDA 85%, plantaardige olie (raapzaad, soja, volledig geharde palm), zout.

Calve pindakaas bevat dus geen suiker / dextrose.
Andere merken kunnen wel suiker bevatten. De "enige echte" bevat dit dus niet en zou je als diabeet kunnen eten.
4 jaar geleden
Pieterke
4 jaar geleden
Bedankt Thecis.