Zijn de medicinale eigenschappen van knolselder gelijk aan bleekselder?

Ik vraag mij af of de medicinale eigenschappen / geneeskrachtige werking van knolselder gelijk zijn aan deze van bleekselder?

Wat betreft de voedingsstoffen, zijn er grote verschillen tussen deze 2 selder varianten?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (1)

De gezondheidsclaim voor de verschillende selderij-soorten is gelijk. Dat ligt vooral bij de typische selderij-smaakstoffen.
Zeer recent heeft de wetenschap aanwijzingen gevonden waarom de selderij een natuurlijke, plantaardige bloeddrukverlager is. In selderij zitten actieve organische stoffen van het type phthaliden. Deze stof maakt de spieren rondom bloedvaten rustig en relaxed. Hierdoor gaan de bloedvaten wijder open staan. Daardoor kan het bloed onder een lagere druk stromen. Wetenschappers hebben 3-n-butyl phthalide uit selderij geëxtraheerd en dit in proefdieren gespoten. Daaruit bleek dat de proefdieren een lagere bloeddruk krijgen van deze stof uit selderij.

Knolselderij
Energetische waarde 134 kJ
Koolhydraten 5 gram
Eiwit 2 gram
Vet 0,4 gram
Vitamine C 12 mg
Vitamine B1 0,03 mg
Vitamine B2 0,03 mg
Calcium 80 mg
IJzer 1,0 mg

Bleekselderij
Energetische waarde 58 kJ
Koolhydraten 2 gram
Eiwit 1 gram
Vet 0,2 gram
Vitamine C 25 mg
Caroteen 0,9 mg
Vitamine B1 0,08 mg
Vitamine B2 0,15 mg
Calcium 80 mg
IJzer 0,1 mg
Gezien de "inhoud" van knolselderij en bleekselderij zou je kunnen zeggen, dat de bleekselderij (en bladselderij) iets sterker is in de werkzaamheid.