Bestaan de vitamines F t/m J?

Er zijn dertien essentiële vitamines bekend (A, C, D, E en K en de acht B-vitamines) maar er bestaan ook onzinvitamines, zoals vitamine B15 (zie link)

Waarom gaat de “vitaminebenaming” na de E over in K en niet in F t/m J? Zijn deze ook onzinvitamines?

https://www.gezondheidsnet.nl/vitamines-en-mineralen/onzinvitamines

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.5K
Antoni
4 jaar geleden
Hier https://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin staat daarover vermeld: "The reason that the set of vitamins skips directly from E to K is that the vitamins corresponding to letters F–J were either reclassified over time, discarded as false leads, or renamed because of their relationship to vitamin B, which became a complex of vitamins." De reden dat de set vitamines direct van E naar K springt, is dat de vitamines die overeenkomen met de letters F-J na verloop van tijd opnieuw werden geclassificeerd, werden weggegooid als valse leads, of hernoemd vanwege hun relatie met vitamine B, dat een complex van vitamines werd.

Antwoorden (1)

De namen bestonden wel, maar zijn verdwenen. Behalve vitamine H. Deze wordt ook wel vitamine B8 genoemd.
Vitamine F: voldoet niet aan de definitie van een vitamine. Is een essentieel vetzuur.
Vitamine G: heet nu B2
Vitamine H: bestaat dus nog (ook B8 genoemd)
Vitamine I: voldoet niet aan de definitie van een vitamine. Nu toevallig slang voor Ibuprofen.
Vitamin J: bestond uit Catechol en Riboflavine. Catechol was geen vitamine. Heet nu B2.

Vitamine B is een verzamelnaam voor acht wateroplosbare vitamines die belangrijke rollen spelen in de cellulaire stofwisseling. Lang geleden werd gedacht dat vitamine B één verbinding was, maar later onderzoek wees uit dat het verschillende stoffen waren die vaak samen voorkomen in voedsel.
Er zijn acht vitamines die tot de vitamine B groep worden gerekend, namelijk:
• Thiamine (vitamine B1)
• Riboflavine (vitamine B2)
• Nicotinezuur en nicotinamide (vitamine B3)
• Panthotheenzuur (vitamine B5)
• Pyridoxine, pyridoxal, pyridoxamine en hun fosfaatesters (Vitamine B6)
• Biotine ook wel vitamine H genoemd (de naam vitamine B8 wordt nauwelijks meer gebruikt)
• Foliumzuur en folaat (de naam vitamine B11 wordt nauwelijks meer gebruikt)
• Cobalamine-verbindingen (vitamine B12)
SimonV
4 jaar geleden
Antoni
4 jaar geleden
In de tabel op deze website https://nl.wikipedia.org/wiki/Vitamine staat dan weer dan vitamine H een verouderde benaming is van vitamine B8.
SimonV
4 jaar geleden
Dat klopt. Op Wikipedia staat ook:
Biotine ook wel vitamine H genoemd (de naam vitamine B8 wordt nauwelijks meer gebruikt).
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vitamine_B H wordt tegenwoordig (vooral?) gebruikt door gezondheidsexperts.
https://stylesatlife.com/articles/vitamin-h-beauty-health-benefits/