Is het innemen van meerdere vitamine supplementen tegelijk gevaarlijk?

Sinds enkele maanden kamp ik met vermoeidheid vanwege Pfeiffer en een (klein) vitamine D tekort. Op aanraden van de huisarts slik ik nu vitamine D (20mg) en magnesium (Kruidvat, 2 tabletten per dag). Echter ben ik al langere tijd (voordat ik Pfeiffer kreeg), gewend om elke dag Floradix in te nemen (2 eetlepels per dag) en wanneer ik erg vermoeid ben een vitamine C pil. Floradix ben ik langere tijd geleden in gaan nemen omdat mijn B vitaminen aan de lage kant waren (bij recent bloedonderzoek waren deze nog steeds niet bijzonder hoog, maar was er geen tekort). Qua dieet eet ik verder wel voldoende groenten en fruit etc.
Nu vroeg ik me af of de combinatie van deze vier supplementen gevaarlijk kan zijn?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (1)

De combinatie van de door jou genoemde vier supplementen zal niet gevaarlijk zijn (als je bedoelt, dat het slecht zou zijn voor je gezondheid én als je je aan de voorgeschreven doseringen houdt), maar het is de vraag of het allemaal nodig is om gezond te blijven. De Floradix geeft je extra ijzer (goed voor de aanmaak van hemoglobine). Omdat ik uit jouw verhaal opmaak, dat je misschien vegetariër bent lijkt het veel verstandiger, dat je met de huisarts bepreekt hoe je het beste een evenwichtig patroon kunt krijgen met supplementen. Ook een verwijzing naar een diëtiste zou je goed kunnen ondersteunen. Zelf experimenteren en alleen uitgaan van de bijsluiters is niet verstandig.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dankjewel voor je reactie. Ik ben geen vegetariër, eet ongeveer vier à vijf keer per week vlees, één dag vis en één dag vegetarisch. Vandaar dat ik niet te snel van de Floradix zou willen afstappen.
Zal het inderdaad voorleggen bij de huisarts, maar wilde niet direct alleen daarvoor terugbellen (was het bij de vorige afspraak vergeten te vragen).
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ Voor het antwoord.
@Vraagmaarraak, heb je wel de magnesiumcitraat van Kruidvat? Wordt veel beter opgenomen. Magnesium Kruidvat kan vooral veel poepen (laxerend) veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@simonsdochter wist ik nog niet! Ga ik naar kijken, bedankt voor de tip. :)