is het mogelijk om dit recept tot een volwaardig gezond brood te kunnen maken?

meelmix van:
tarwemeel 15%
roggemeel 15%
gerstemeel 15%
havermeel 15%
speltmeel 15%
sesamzaad 5%
lijnzaad 5%
pompoenpitten 5%
zonnebloempitten 5%
maanzaad 5%

80% water (omdat de zaden en pitten nog vocht opnemen)
2,5% gist
1,7% zout

topping van pompoenpitten als extra

het doel is om een zo gezond mogelijk broodje te hebben
moet er nog iets veranderd worden en kan dit daadwerkelijk gemaakt worden?
met inderdaad een langer rijsproces

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.5K
Ritsuka
5 jaar geleden
Je kunt van 1 voedingsmiddel niet zeggen of het gezond is of niet. Het gaat om het totaal van wat je eet en drinkt op een dag/week, wat je aan beweging/sport doet, hoe je slaapt, etc. Maak gewoon een lekker brood en eet gevarieerd.

Antwoorden (1)

Ik zal je zo een goede link erbij doen. Brood maken luistert heel nauwkeurig. Je moet altijd de Bakkersformule toepassen:

bloem 100% (Dat heb je)
water/melk 60-65% (80% is teveel, want je gebruikt meel, geen zaden)
droge gist 1,4 % (ik weet niet of jij ander gist gebruikt, anders is 2,5% veel)
zout 1,8 -2% (1,7% kan, minder zout bestaat)

Je moet altijd uitgaan van jouw meel. Dat is het allerbelangrijkste. Dat gebruik je als 100%.
Een brood gaat uit van 500 gram meel. Deze 500 gram=100%.
Heb je iets meer meel, rekenen dus!

Je hebt bijvoorbeeld voor een wit brood nodig:

bloem is 100% = 500 gr (als basis gebruiken)
water is 60% = 60 : 100 X 500 = 300 gr/ml
droge gist is 1,4% = 1,4 : 100 x 500 = 7 gr
zout is 2% = 2 : 100 X 500 = 10 gr

Pompoenpitten voeg je toe als topping. Dan nemen ze geen vocht op (je doet ze niet in het brood). Indien ze geen vocht opnemen, hoef je ze niet mee te rekenen.
Toegevoegd op 16 april 2019 18:46: bron