Oorzaak kan zijn dat je nieren niet optimaal functioneren. Ook door gebruik van medicijnen zoals bepaalde plaspillen, bèta-blokkers of ACE-remmers, kan het kaliumgehalte te hoog worden.
-----
''In Nederland is geen aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) voor kalium opgesteld. Kalium komt vooral voor in groente en fruit(sappen), aardappelen en vlees, maar ook in brood, melk(producten) en noten. Een dieet met te weinig kalium en te veel natrium kan één van de vele factoren zijn die leiden tot hoge bloeddruk (hypertensie) en cardiovasculaire aandoeningen (hart- en vaatziekten). Waar zout zorgt voor een hoge bloeddruk, helpt kalium de bloeddruk te verlagen. Een kaliumtekort kan ontstaan na ernstige diarree, hevig braken en door het gebruik van diuretica (plaspillen). Een teveel aan kalium kan ontstaan als je nieren niet goed functioneren.''
-----
Oorzaak kan zijn dat je nieren niet optimaal functioneren. Ook door gebruik van medicijnen zoals bepaalde plaspillen, bèta-blokkers of ACE-remmers, kan het kaliumgehalte te hoog worden.
-----

Pas aan wat je drinkt - genoeg water - uitdroging is een van de belangrijkste oorzaken van hyperkaliëmie - 10 tot 12 glazen per dag helpt om je kaliumgehalte stabiel te houden

Vruchten - vermijdt vruchtensappen/smoothies , sinaasappels, wortels en bananen bevatten veel kalium

Zuivel arm diëet - niet meer dan 1 glas melk per dag - lactose vrije koffiemelk bv - rijstmelk is een goed alternatief

Kaliumrijke voedingsmiddelen vermijden - bananen, tomatensaus, bieten, mosselen, pruimen, avocado’s, sinaasappels, gekookte broccoli en gekookte spinazie. Week vers fruit paar uur in water voor het te eten, om zo het kaliumgehalte in fruit te verlagen.

Kaliumbeperkt voedsel voeg toe aan je dieet - Vermijd bruine rijst, pasta en andere volkoren producten (zoals zemelen). Vervang deze met witte rijst en brood, die een lager kaliumgehalte bevatten

Vlees - mager vlees - magere eiwitten zijn compatibel met een kaliumarm dieet, zolang je ze in kleine porties eet

Voorverpakt voedsel vermijden - ipv zout wordt , kaliumchloride toegevoegd aan veel voorverpakte voedingsmiddelen Voor iemand die zijn kaliumgehlate moet terugdringen is dit gevaarlijk te consumeren.
Controleer de ingrediëntenlijst op aanwezigheid van kaliumchloride als je diepvries voedsel of bv tomatensaus in blik koopt.

Een te laag kaliumgehalte is ook gevaarlijk. laat bij de huisarts regelmatig bloedprikken.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bij een te hoog kaliumgehalte (medische term: hyperkaliëmie) kan de oorzaak in verschillende hoeken gezocht worden: een nieraandoening die tot aanhoudend verminderde nierfunctie leidt, nierdialyse, bijnierschorsinsufficiëntie, infectie, uitdroging, suikerziekte, een erfelijke stofwisselingsziekte, afbraak van cellen (zoals bijvoorbeeld bij brandwonden), afbraak van spierweefsel, afbraak van rode bloedcellen (hemolyse), of het gebruik van sommige medicijnen (bijvoorbeeld bepaalde plaspillen en/of ACE-remmerstegen een hoge bloeddruk).

Hoewel veel soorten groente en fruit kalium bevatten is het bijna onmogelijk om teveel kalium via je voeding binnen te krijgen. Ons lichaam is over het algemeen in staat het overschot aan kalium efficiënt uit te scheiden.

Dieetzout bevat vaak kalium in plaats van natrium. Het wordt gebruikt door mensen die minder keukenzout (natrium) willen innemen in verband met bijvoorbeeld hoge bloeddruk. Ook sommige broodsmeersels en gezondheidsdrankjes die met het oog op een hoge bloeddruk verkocht worden zijn rijk aan kalium. Consumeer jij een van deze producten, dan kan daarin de oorzaak worden gezocht.