Welke symptonen krijg je eerst als je verhongert?

In een serie dat ik kijk zei een dokter dat de mensen die eerst sterven aan de honger de gelukige zijn. Die dokter zei ook dat als eerste hun lichaam zal opzwellen en hun haren zullen uitvallen. Mijn vraag is welke symptonen komen er eerst voordat je sterft aan honger?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
8.2K
BonBonvanJohn
5 jaar geleden
aannemende dat je dan ook niet drinkt krijg je denk ik enorme last van uitdroging, dat zal zo'n beetje het eerste zijn aangezien geen mens en geen dier niet gek lang zonder water kan
tinus1969
5 jaar geleden
@ZydaV, welke serie was dat?
Ik vermoed dat die TV-dokter bedoelt dat de mensen die sterven van de honger het miner slecht hebben dan de mensen die sterven aan iets anders; niet dat sterven aan honger een fijne dood is.
MarBet
5 jaar geleden
Het zal wel komen doordat ik de context niet ken, maar sterven aan honger lijkt me eerder een van de minst aangename manieren om dood te gaan...

Antwoorden (2)

Als eerste een tekort aan energie of voedingsstoffen. Dat leidt tot een lager gewicht en het slechter functioneren van het lichaam. Dat komt vooral door de afname van spiermassa en het tekort aan eiwitten, essentiële vetzuren, vitamines en mineralen.

De volgende symptomen kunnen daarom in verband staan met ondervoeding:

Verminderen van spiermassa
Verminderde eetlust
Lusteloosheid
Dunne en droge huid
Vermoeidheid
Afname van vetweefsel onder de huid
Vaak koud hebben
Droog haar
Verminderen van hart- en longcapaciteit
Verminderde werking van het immuunsysteem
Verhoogde kans op doorligwonden
Trage wondgenezing
Langzamer herstel, meer en ernstigere complicaties na een operatie
Lagere levenskwaliteit, bijvoorbeeld door depressie
5 jaar geleden
In principe kun je twee maanden in leven blijven zonder te eten. Maar daarmee is ook alles gezegd, want goed zul je je niet voelen. Zodra je niet meer eet slaan de vermoeidheid en duizeligheid al snel toe. Er komt weliswaar glucose vrij uit de reserves, maar de concentratie glucose in je bloed zal toch een stuk lager zijn dan wanneer je wel genoeg eet. Om te overleven is het cruciaal dat vitale organen zoals hart en hersenen blijven werken. Hart en hersenen worden ontzien door andere organen die bij uitval niet direct tot sterfte leiden, op een laag pitje te zetten. Het afweersysteem begint bijvoorbeeld al snel te haperen, wat de kans op infecties vergroot.
Concentratiekamp
Mensen in concentratiekampen waren zwaar ondervoed.
Wikimedia Commons, H. Miller voor U.S. army via CC0

Na een maand zonder eten beginnen zich ernstige symptomen voor te doen. Je organen beginnen één voor één uit te vallen. Het begint met je darmen en lever, gevolgd door je nieren. Daarna zullen dan toch echt je hart en zenuwstelsel het opgeven. In de meeste gevallen is een hartstilstand de uiteindelijke doodsoorzaak: de hartspier is gedeeltelijk afgebroken en er is niet genoeg energie meer om het hart te laten pompen.