Went je lichaam aan een opgehoogt eetschema?

Hallo!

Ik vraag me al een tijd wat af. (Even voor de duidelijkheid, ik heb al 2,5 a 3 jaar anorexia. Ik heb een eetschema die ik elke dag volg, dus ik at elke dag het zelfde. Ik weet niet of het hebben van extreem ondergewicht het antwoord op de vraag nog anders kan maken, daarom meld ik het er even bij!)

Ik at elke dag rond de 2300 calorieen en kwam langzaam aan, soms 200 gram per week, soms niks, soms 300 gram erbij, verschilde dus. :) Maar, ik heb sinds een paar weken last van extreme honger en heb hierdoor eetbuien gekregen. (Ik schaam me hier erg voor! Daarom de vraag anoniem!) Ik eet elke dag zeker 3000 calorieen nu, en ben in 2 a 3 weken tijd ruim 4 kilo aangekomen, erg veel moeite mee. Nu eet/ at ik altijd gezond, veel vezels, eiwitten enzovoort. Dietiste zei dat ook!

Maar nu vraag ik mij af, kan mijn lichaam wennen aan deze hoeveelheid? Ik hoorde ooit dat iemand in herstel van anorexia, ophoogde naar 3000 calorieen en de eerste weken erg snel aankwam. Maar daarna stabiliseerde haar lichaam, en moest ze blijven ophogen. (Jep, extreem veel eten!) Is hier een logische verklaring voor, en is er kans dat dit bij mij ook gebeurd?
Mijn bmi is van 13 naar 14,... gegaan, dus ik weet dat ik aan moet komen. Maar deze manier is voor mij erg lastig, maar de extreme honger is er nog wel.

Sorry voor deze enorm lange uitleg, ik denk dat dit hele verhaal de vraag wat begrijpelijker maakt. :)

Groetjes anoniem!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
8.2K
fremar
5 jaar geleden
Wat zegt de diëtiste daar van?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Mijn dietiste wist hier geen antwoord op, daarom benieuwd of mensen hier dat wel weten!
tinus1969
5 jaar geleden
Je lichaam went aan dit soort hoeveelheden, maar minstens zo belangrijk, je lichaam kan ook wennen aan een normaal gevoel van honger en verzadiging.
Bij anorexia patiënten en mensen die extreem lijnen verdwijnt namelijk vaak het hele hongergevoel; bij jou lijkt je lichaam nu weer in een soort normalere toestand te verkeren. Je lichaam voelt nu dat je eigenlijk te dun bent (en BMI van 14 is nog steeds erg laag) en dat er hoognodig gewicht bij moet -en dat je dus moet eten.
Een normaal gevoel van honger en verzadiging werkt het beste als je gezond, eiwitrijk en suikerarm eet, en niet de hele dag door snoept (nu je nog zo dun bent kan een iets ander eetpatroon beter zijn). Volg nu het advies van je diëtiste om aan te komen; probeer daarna samen een normaal eetpatroon op te bouwen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ah oke, dankjewel! Ik volg het advies, de eetbuien komen er bij bovenop en die enorme honger/trek is erg lastig te weerstaan. (De anorexia gedachten zijn nog erg sterk, maar de honger/trek ook en dat maakt me erg onrustig en uitgeput)
Dus mijn gewicht kan ‘normaler’ gaan doen als deze hoeveelheid zich voor een langere periode (weken) aanhoud? Bedankt voor je reactie @tinus1969
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik zie het ook als een goed teken, je lichaam is weer aan het leren wat het nodig heeft.
Zolang je gezonde dingen eet, kan je bijna niet teveel eten. 3000 calorieën klinkt voor jou als heel veel, maar je bent je lichaam weer aan het opbouwen.
Je kan dat een beetje vergelijken met wat bodybuilders doen, of met kinderen in de pubertijd die hard groeien. Die eten nog veel meer dan 3000 calorieën per dag.
Bij hun gaat het ook niet geleidelijk, soms gebeurt er maanden weinig en dan komen ze ineens veel aan. Overleg met je diëtiste of het verstandig is om de gewone maaltijden iets te vergroten. Maak je geen zorgen over die 4 kilo in 3 weken, dat blijft echt niet zo snel gaan, de eerste kilo's gaan vaak snel als je meer of minder gaat eten, dat is grotendeels water en darminhoud.
Om 1 kg spierweefsel op te bouwen is gemiddeld 6500 calorieën aan extra voedsel nodig, voor 1 kg vetweefsel nog meer. Met jouw extra inname kan je dus geen 4kg spier en vetweefsel hebben opgebouwd in 2,5 weken.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Goeie vraag en een goeie uitleg trouwens!

Antwoorden (1)

Eigenlijk zit het een beetje anders; bij een gezond persoon met normaal gewicht zorgen hormonen er voor, dat wat je eet en wat je verbruikt aan energie gelijk aan elkaar zijn. Daardoor is gewicht ongeveer constant (het kan een kilo of wat schommelen). Heb je veel energie nodig omdat je hard werkt en/of omdat je te licht bent? Dan krijg je ook meer eetlust en eet je meer. Ben je te zwaar? Dan verlies je eetlust en gaat je lever tegelijk meer vet verbranden (zogenaamde thermogenese).
Dat proces kan bij allerlei ziektes etc verstoord raken, en eentje daarvan is ongezond eten, en dan vooral teveel suiker/koolhydraten; die maken dik. Waarom is niet helemaal bekend, maar suiker lijkt het normale gevoel van verzadiging te verstoren. Ook een trage schildklier (te weinig schildklierhormoon) zorgt er voor dat je spontaan aankomt.