Ik ben ondergevoelig in mijn mond en zoek daarom extreem naar prikkels. Wat zou ik daaraan kunnen doen?

Ik heb altijd al het probleem gehad dat ik hypogevoelig (ondergevoelig) ben in mijn mond.
Daar bedoel ik mee, dat smaken, texturen etc. niet goed doorkomen bij mij. Hierdoor heb ik de neiging om mijn eten te zout/pittig/zoet etc te maken. Ook wil ik constant mijn tong prikkelen met koolzuur e.d. Daarnaast heb ik altijd de neiging gehad om hele grote happen te nemen, zodat de smaak beter doorkomt.
Ik weet dat dat heel dom is. Maar ik heb heel veel mensen bij wie het juist het tegenovergestelde is. Zij zijn overgevoelig voor smaak etc. en vinden daardoor heel veel dingen niet lekker. Maar ik vroeg me ook af: zijn er manieren om hiermee om te gaan?

Weet jij het antwoord?

/2500

Of er echt iets aan te doen is ligt o.a. aan een mogelijke oorzaak ( fysiek/mentaal) naast ook nog een stukje van je aard en doelen om meer 'gevoel' en smaak te beleven. Wat jij nu noemt en ervaart komt ook veel voor bij bepaalde vormen van autisme. Eigenlijk zijn het verminderde (lokale) prikkelverwerkingen en die worden via koppelingen in je hersenen tot stand gebracht. De tegenhanger is dan ook overgevoelig zijn voor o.a smaakbeleving maar ook voor geluiden etc. Soms zorgt medicatie dat iemand 'teveel of te weinig voelt'' en ervaart. Dan dempt een medicatie delen van je hersenen. Omgekeerd kan ook en dan is dit juist meestal een bijwerking. Voor jou is het paar dingen uitproberen de moeite waard? Sommige mensen die minder proeven soms na een lange verkoudheid stoppen een poosje volkomen met eten van zoetigheid. Ook niet wat nog verstopt zit in kant-en klare producten om de smaaksensoren a.h.w. te resetten. Dit kan ook met daarna zout en evt zuur. Op den duur 'leren de hersenen om langs andere routes je een soort nieuwe smaakbeleving te geven waarbij vooral VERSE ananas als katalysator kan werken. Is een oorzaak ook 'het gewend zijn geraakt aan een 'mondgevoel' door veel te lang en veel chips of andere knabbels te eten, dan ook deze een lange tijd vervangen door zachte snacks. Wat autisme betreft (of andere benaming uit de ASS groep) kan je ook hier vast wat uit lezen en leren? http://www.abaut.nl/files/zintuigen_autisme.pdf

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100