is cacaopoeder even gezond voor je als chocolade met 85% cacao?

Ik lees zo hier en daar dat cacao een superfood is en helpt je cortisol (stres) te verlagen en dat het serotonine (gelukshormoon) aanmaak bevorderd. Het helpt je bloeddruk te verlagen en wat allemaal wel niet meer.

Je moet zo’n 40 gram chocolade met (80/85% cacao) eten om dit te kunnen merken. Ik vraag me dus nu af. Kan dit ook met cacaopoeder? Omdat ik graag wel eens kwark eet en het meng met choco poeder (voor de smaak).

En zoja, welke cacaopoeder van welke supermarkt?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.9K
Reddie
6 jaar geleden
Hier en daar wordt ongelofelijke onzin beweerd.
Inmiddels is al vaak genoeg gezegd dat dat pas werkt als je er per dag meer dan een kilo van eet.
Utrecht
6 jaar geleden
Als je met "choco poeder" een product als Nesquick bedoelt, eet je voornamelijk suiker. Er zit zo weinig cacaopoeder in dat je er kilo's van moet eten. En dan is het niet zo gezond meer (als het dat al was)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
cacaopoeder = 100 cacao, dus i.v.m. een reep heb je er minder van nodig om hetzelfde effect te krijgen.

Antwoorden (1)

Beter want het in 100% cacao zonder toevoegingen.
https://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=243

Toegevoegd na 4 minuten:
Een verklaring waarom het werkt:
per 100 gram zit er 520mg magnesium is. (dat is best veel)

40 gram reep 85% is 34 gram puur
520mg * 0.34 = 177 mg
En dan is ongeveer wat er in een supplement zit.

En dat is nog maar één stof.