Bij het koken van water wordt er geen vuildeeltjes toegevoegd of verwijderd, dus het water is in die zin net zo schoon als voor het koken. Wel gaan eventuele bacterien dood door het koken, dus zou je het water in ieder geval 'veiliger' kunnen noemen.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Maar ik drink toch ook gewoon koud water uit de kraan, dat is toch schoon!
Alleen in landen waar de waterkwaliteit twijfelachtig is moet je het eerst koken om het te kunnen drinken.
Als je water kookt zal er misschien (afhankelijk ven de hardheid) wat kalk neerslaan. Afgekoeld gekookt water is daarom beter voor de potplanten. Vooral de kalk is in ons land de grootste boosdoener voor verwarmingsapparatuur en wasmachines.
Het Nederlandse kraanwater is echter één van de beste in Europa. Het bevat weinig mineralen en ook weinig micro-organismen. De kwaliteit van het water varieert wel per streek, afhankelijk waar het oorspronkelijk vandaan komt. Wat we hier zelden meemaken is, dat er chloor aan het water wordt toegevoegd om de bacteriën te bestrijden zoals vooral in Spanje en Portugal.
In het Westen heb ik meegemaakt (rond 1972), dat in het Rotterdamse kraanwater microscopisch kleine wormpjes rondzwommen en het stonk (je kwam stinkend onder de douche uit). Deze streek krijgt het meeste water aangevoerd uit de waterbassins in de Biesbosch welke gevuld worden met Maaswater, dat weer door de industriestreek stroom bij Luik.

MAAR: Ons kraanwater is tegenwoordig bijna net zo goed als Spa blauw o.i.d.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja, want bij het koken van water kook je alle bacteriën eruit. Dus het is inderdaad schoner!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Je kookt ze dood, je kookt ze er niet uit.