Hoe werkt een coronazelftest?

En dan bedoel ik niet de gebruiksaanwijzing, maar meer wat er in die stick gebeurt zodat precies dat ene type virus geïdentificeerd wordt.
En wat controleert de controlestreep nou eigenlijk?

Thecis
2 jaar geleden
Onderstaande uitleggen voldoen. Aanvullend is het een ELISA test waarbij de scheiding gebeurd op basis van paperchromatografie.
Een zwangerschapstest werkt op dezelfde manier.

Antwoorden (1)

De coronasneltest is een zogenoemde lateral flow-test. De C van Controle geeft aan of de test geldig is: of er bijvoorbeeld voldoende monstervolume aanwezig was en of het chemische proces dat zou moeten plaatsvinden ook plaats heeft gevonden.
De flowtest detecteert een doelmolecuul in het monster, een antigeen in het geval van Covid. Deze werkt via de testvloeistof die langs het oppervlak van een kussentje "stroomt", door een proces dat bekend staat als capillaire stroming of werking.
De capillaire werking in de laterale flowtest zorgt ervoor dat de reactieve moleculen die in het monster aanwezig zijn (het antigeen) langs het kussentje stromen en een interactie aangaan met de antilichamen. De antilichamen zijn specifiek voor het doelmolecuul in het monster en zullen alleen aan dat doelmolecuul binden. Daarom zal de testlijn alleen verschijnen als het doelmolecuul aanwezig is en aan het antilichaam bindt, wat een positief resultaat aangeeft.
(Vertaald uit het Engels)
SimonV