Kan Omikron harder toeslaan dan Delta?

Vorig jaar heb ik corona gehad, toen was de delta variant nog dominant en 100% aanwezig. De klachten waren echt minimaal, vroeger voor corona was ik er gewoon om gaan werken, ik voelde me gewoon nog tip.
Afgelopen maand kreeg ik (toen omikron dominant was) opnieuw corona en deze keer waren de klachten een stuk krachtiger. Ik voelde me echt grieperig en heb twee dagen met een dekentje op de bank tv gekeken. (dus heel erg zielig was ik ook weer niet)

Bijna 39 graden koorts en toch echt wel veel minder energie. Terwijl ik aan de betere hand was, kon ik ineens een paar dagen minder goed ruiken en proeven, maar dit was zo weer over.

Normaal hoor je dat omikron juist veel milder is, maar ik ken geen verhalen van dat het andersom is. Ik ben geen risicogroep en heb een algemeen goede gezondheid en ik denk ook weerstand. Zijn er meer verhalen van mensen die delta milder hebben ervaren dan omikron? Zit hier eventueel nog verklaarbare wetenschap achter? Ik vind het zo apart.

2 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

De verschijnselen die je benoemt zijn typerend voor de omikron variant. Dat je vorig jaar minder klachten hebt gehad met de delta variant, wil zeggen dat je toen meer geluk hebt gehad door minder ziek te zijn.
2 jaar geleden
Omikron is GEMIDDELD milder dan de delta-variant. Dat betekent dus dat dit niet bij iedereen het geval is. En de omikron-variant verschilt volgens de WHO qua ernst weinig van de oorspronkelijke versie uit Wuhan.

Zware symptomen van Omikron kunnen zijn:
• Hoofdpijn
• Spierpijn / Pijn in het lichaam
• Diarree
• Verkleuring van vingers of tenen
• Huiduitslag
• Geïrriteerde en/of rode ogen
• Pijn op de borst
Afhankelijk van de lengte van besmetting en de persoonlijke algehele weerstand op een bepaald moment kan Omikron bij sommige mensen dus harder toeslaan. Er overlijden nog steeds mensen door de Omikron-variant.
SimonV