Kan ik coronaklachten hebben maar niet meer besmettelijk zijn?

En dan bedoel ik klachten die ook daadwerkelijk van corona komen. Kan ik corona hebben, nog steeds klachten hebben, maar niet meer besmettelijk zijn?

2 jaar geleden
1.3K
IemandAnders
2 jaar geleden
Nee, die maatregelen krijg ik vanzelf wel te horen en de rest maakt me ook eigenlijk niet zoveel uit. Maar hier was ik ineens benieuwd naar.
Ei
2 jaar geleden
Hallo, ik ben geen expert, maar als je positief bent getest op Corona of andere varianten dan kan je dat zeker overbrengen naar iemand anders.

Antwoorden (1)

Onderstaande heb ik opgezocht nadat een familielid ernstig covid had. Ik zou de links moeten opzoeken (wellicht dat ik ze hier eerder gebruikt heb).

In ee VS is er onderzoek gedaan naar de besmettelijkheid van Covid patiënten in ziekenhuizen. Hieruit bleek dat het merendeel na 14 dagen niet meer besmettelijk was. De meest heftige gevallen (die op de IC terecht kwamen) waren na 21 dagen niet meer besmettelijk ondanks dat ze nog wel klachten en nog niet beter waren.

Dus ja, het is mogelijk dat je klachten hebt, maar niet meer besmettelijk bent.
Hou hierbij in het achterhoofd:
- Als je wel nog klachten hebt, maar niet meer besmettelijk, houdt het in feite ook in dat je het best wel stevig gehad hebt (onderzoek was tenslotte in het ziekenhuis gedaan). Dan is het ook niet de vraag onze het gehad hebt, dan wéét je dat je het gehad hebt (en als het goed is, is het dan bevestigd met een PCR test).
- onderzoek ging over de alfa-variant. Ik weet niet of dit ook nog geldt voor de omicron.

Als je gewoon thuis zit zonder al te heftige klachten gaat bovenstaand verhaal niet op. Dan heb je het licht en zullen klachten eerder over zijn en loop je grote kans besmettelijk te zijn zonder dat je (nog) klachten ervaart.