Kan een vaccin pas over enkele jaren schadelijk blijken te zijn?

Wat ik niet in één regeltje kon duidelijk maken is dit: kan het zijn dat een vaccin pas over enkele jaren, misschien wel decennia, een heel ongewenste bijwerking blijken te hebben? Bijvoorbeeld een ziekte die nu nog niet bestaat maar die door het vaccin uiteindelijk ontstaat. Zoals mensen bijvoorbeeld Parkinson krijgen of dement worden en dergelijke, dat het vaccin als bijwerking een nieuw soort ziekte zou blijken te hebben veroorzaakt na jaren, bij degenen die gevaccineerd werden?
Dat is namelijk de grote zorg die ik heb, waardoor ik het niet durf te nemen.

2.3K
Pieterke
2 jaar geleden
Ik denk dat we nu nog niet kunnen zeggen of het vaccin over enkele jaren of nog later schadelijke gevolgen kan hebben waar eventueel nieuwe ziektes uit kunnen ontstaan.
Als je je niet laat vaccineren is de kans wel groter dat je met corona besmet raakt. Stel dat je dan op de ic terecht komt. Dan krijg je echt een enorme hoeveelheid middelen toegediend die wellicht ook heel vervelende bijwerkingen kunnen hebben.
Bovendien gaat men er nu al vanuit dat het virus gaat muteren en wat gebeurt er dan?
HannekeJanssen
2 jaar geleden
In het verleden zijn er wel medicijnen geweest die achteraf heel schadelijk bleken te zijn - bijv. DES, Softenon - maar ik ga ervan uit dat we daarvan geleerd hebben... Wat mij betreft wegen de voordelen van een vaccinatie tegen Corona voor individuen en voor de gemeenschap ruimschoots op tegen de (mogelijke) nadelen!

Antwoorden (2)

Nee, eigenlijk niet. De geschiedenis leert ons dat ernstige bijwerkingen uiterst zeldzaam zijn, en als ze zich voordoen, treden ze meestal binnen de eerste twee maanden op.
Onderzoekers werken al tientallen jaren met mRNA-vaccins. mRNA-vaccins zijn eerder onderzocht voor griep, Zika en hondsdolheid. Naast vaccins heeft kankeronderzoek mRNA gebruikt om het immuunsysteem te activeren om zich op specifieke kankercellen te richten.
De vaccins blijken na zoveel jaren nog steeds veilig te zijn.
SimonV
2 jaar geleden
Nee. En als het al het geval mocht zijn dan is de kans verwaarloosbaar klein. Het niet nemen van een vaccin weegt niet op tegen de vele voordelen die het wel nemen van een vaccin oplevert.
Een vaccin uit angst of vanwege grote zorg niet nemen, kan betekenen dat je op de ic belandt. Dan zijn de poppen aan het dansen (= dan begint de narigheid): op de ic krijg je dan -ongevraagd- een grote hoeveelheid verschillende medicijnen toegediend. Dan wordt niet overlegd of je het wel wilt, nee, je moet de consequenties aanvaarden van het niet nemen van een vaccin.
Bron: https://www.thuisarts.nl/corona/ik-heb-corona-en-krijg-behandeling-in-ziekenhuis