Kan je bron- en contactonderzoek weigeren?

Heb je zelf het recht om geen antwoord te geven wat betreft het bron- en contactonderzoek van de GGD bij een positieve test? Dus geen plaatsen en/of mensen opgeven. Heeft iemand hier ervaring mee?

2 jaar geleden
2.5K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Waarom zou je dat willen weigeren ?
Inekez1
2 jaar geleden
Ik kan wel een aantal redenen bedenken waarom niet iedereen al zijn of haar (intieme?) contacten wil delen. Overigens hoop ik wel dat iedereen zo verstandig is om die contacten al op de hoogte te brengen van je verkoudheidsklachten of andere reden om jezelf te laten testen op het moment dat die aanleiding om te testen er is. En niet pas als je een positieve test hebt. Dat vind ik ook meteen het nadeel van dat bron/contactonderzoek, het is altijd een aantal dagen later dan dat de persoon in kwestie zelf kan aangeven.
HeerVoldemort
2 jaar geleden
Ik zou ook niet zomaar gegevens van vrienden en kennissen en collega's aan de GGD geven. Ik bel de mensen waar ik mee in aanraking geweest ben zelf wel op mocht ik corona hebben. De GGD is zo lek als een mandje met hun persoonsgegevens en dat hebben ze, voor zover ik weet, nog steeds niet opgelost. Dan ga ik ze geen extra gegevens verschaffen die ze ook op straat kunnen gooien.
Zo mogen mij testen en een QR code geven, mijn gegevens hebben ze toch al. Maar daar stopt het voor mij.

Het beste antwoord

"Deelnemen aan bron-en contactonderzoek is vrijwillig. U bent niet verplicht om uw persoonsgegevens of persoonsgegevens van uw contacten te delen met de GGD."

Maar aangezien corona besmettelijk is, is het naar mijn mening een zaak van gezond verstand aan dit omderzoek lle medewerking aan te verlenen. Samen met de andere coronamaatregelen leidt dit er hopelijk toe dat de grote druk op de gezondheidszorg te verlagen.

Uit een artikel uit 2020 van onze overheid blijkt wel dat er plannen zijn die vrijblijvendheid te verminderen:
.
@
Meewerken aan het bron-en contactonderzoek wordt minder vrijblijvend.
Voorzitters van veiligheidsregio’s krijgen de mogelijkheid om mensen die contact hebben gehad met een potentieel besmet persoon, te verplichten om in thuisquarantaine te gaan. Er gaat ook gecontroleerd worden of mensen zich daar aan houden. Wanneer een individuele aanwijzing tot quarantaine is opgelegd, is niet naleving daarvan strafbaar. Uitvoering van deze maatregel start in de tweede helft van volgende week en wordt gefaseerd ingevoerd.
Daarnaast wordt bekeken of medewerking aan het bron- en contactonderzoek verplicht kan worden via een dwangsom. Dit zou geen alternatief zijn voor de quarantainemaatregel, maar een aanvullend instrument om medewerking aan bron- en contactonderzoek en quarantaine te verbeteren. Bij een door de veiligheidsregio verplicht opgelegde quarantaine, kan dan bij niet naleving een fikse boete volgen.@
.
Alleen samen krijgen we corona onder controle!
Toegevoegd op 07 januari 2022 05:29: bron, tekst
2 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
"Maar aangezien corona besmettelijk is, is het naar mijn mening een zaak van gezond verstand aan dit omderzoek lle medewerking aan te verlenen. Samen met de andere coronamaatregelen leidt dit er hopelijk toe dat de grote druk op de gezondheidszorg te verlagen." Alleen daarom al een plus.
Of je nu voor of tegen vaccinaties bent. Mensen waarschuwen voor een levensgevaarlijke ziekte is een morele plicht. Het weigeren van en vaccinatie is je goed recht. Als je het niet vertrouwd of er bang voor bent, dan kan ik er zelfs nog enigszins begrip voor opbrengen. Maar via contactonderzoek mensen waarschuwen... daarvan kan je niet ziek worden, je wordt er niet onvruchtbaar van en kan de overheid er ook geen chip mee implanteren.
10XL
2 jaar geleden
Je bent dus niet verplicht, bedankt voor deze nuttige informatie :)