Kan ik bij iemand in de auto gaan zitten die niet gevaccineerd is maar wel Corona heeft gehad?

2 jaar geleden
2K
SentWierda
2 jaar geleden
Hoe wil je de 1,5 meter handhaven?
Of heeft de auto twee afgesloten compartimenten?
HeerVoldemort
2 jaar geleden
@SentWierda
En hoezo zou dat moeten?
Anderhalve meter is niet verplicht in de auto. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/algemene-coronaregels/regels-voor-afstand-houden
Uitzonderingen op 1,5 meter afstand houden
In de volgende situaties is 1,5 meter afstand houden niet verplicht:
In de auto. Rijdt u in de auto met personen uit een ander huishouden? Het advies is dan een mondkapje te dragen.

Antwoorden (3)

Als je helemaal veilig wilt zijn: nee.

RIVM
Sommige mensen worden meer dan één keer besmet met het coronavirus SARS-CoV-2. Mensen die opnieuw besmet raken, lijken over het algemeen minder ernstig ziek te worden. De meeste mensen met een goede gezondheid bouwen afweer op tegen het virus na de besmetting. We weten nog niet precies hoe lang iemand precies beschermd is en of de opgebouwde afweer ook bescherming biedt tegen de verschillende varianten van het virus. Ook weten we niet in hoeverre mensen besmettelijk zijn als ze opnieuw een infectie krijgen.

Iemand die corona heeft gehad, kan dus nog eens ziek worden en je zo misschien besmetten in de auto.
Het niet hebben van symptomen zegt helaas niets. Minstens 20% van de mensen die corona hebben is asymptomatisch.
.
Wie al eerder besmet is met een variant van het coronavirus, is nog niet goed beschermd tegen de omicronvariant. Waar in eerdere onderzoeken bleek dat een eerdere infectie 85 procent beschermt tegen een nieuwe besmetting, is dat voor omicron slechts 19 procent! Wie dus eerder ziek werd, is niet immuun.
SimonV
2 jaar geleden
Asterixfan1
2 jaar geleden
Dat kan best wel. Ik ben besmet geweest en ik ben niet ingeënt. Daardoor heb ik antistoffen aangemaakt in mijn lichaam. Ik ben vaak genoeg in de auto geweest met iemand die niet besmet is geweest en niet ingeënt is.
Amadea
2 jaar geleden
En hoeveel daarvan bleken enkele dagen na die rit met jou te zijn besmet?
Ja, waarom niet. Zolang jullie allebei geen klachten hebben of recent negatief (zelf)getest zijn, is het geen probleem.
2 jaar geleden
SimonV
2 jaar geleden
Waarschuwing: wie al eerder besmet is met een variant van het coronavirus, is nog niet goed beschermd tegen de omicronvariant. Waar in eerdere onderzoeken bleek dat een eerdere infectie 85 procent beschermt tegen een nieuwe besmetting, is dat voor omicron slechts 19 procent. Wie dus eerder ziek werd, is niet immuun. https://www.telegraaf.nl/nieuws/1768000925/onderzoek-zo-groot-is-de-kans-om-twee-keer-besmet-te-raken-met-corona
Kom maar met die minnen!!!

Ja, je kan in elke auto zitten ongeacht of je ingeënt bent of niet en of de andere inzittenden zijn ingeënt. Zolang er plek is om te zitten kan je zitten.

Is het verstandig? Dat hangt af van hoeveel mensen er in de auto zitten en of er voldoende zitplaatsen zijn en gordels. Als jij in de kofferbak moet zitten omdat de rest vol is...dan nee.
Niet verstandig, niet doen.

Wat corona betreft, gebruik je gezonde verstand. Iemand die WEL ingeënt is, kan het virus, ongeacht de variant nog steeds verspreiden. Iemand die corona gehad heeft, ongeacht de variant, kan het nog steeds verspreiden. Iemand die niet ingeënt is en geen klachten heeft, kan nog steeds besmet zijn en het virus verspreiden.

Op dit moment is het verplicht om de anderhalve meter afstand te houden van mensen die niet op 1 adres wonen, tenzij dat niet anders kan. Maar ze hebben "in de auto" tussen de uitzonderingen gezet, dus daar mag het wel (advies om dan een mondkapje te dragen).

Als je dan toch met andere mensen in een auto wil zitten en veilig wilt zijn voor Corona, of beter gezegd zo veilig mogelijk...
Is dat iedere inzittende van het voertuig zich vooraf test op corona. Dan kan je er vrij zeker van zijn dat niemand besmet is. En ook dat is niet 100%