Negatief getest, maar toch hoesten. Gegarandeerd coronavrij?

Van de weken op het werk te maken gehad met een kind dat corona heeft gehad, nu negatief was getest, maar nog steeds moest hoesten. Kind kwam mij hoestend vertellen gisteren niet naar school te mogen vanwege klachten en daar boos om te zijn. Dit nadat er eigenlijk vrijwel geen afstand is gehouden. (hangerig)

In hoe verre is een negatieve test garantie dat iemand genezen en dus niet meer besmettelijk is?

2 jaar geleden
1.6K
Thecis
2 jaar geleden
Er is geen garantie. Zelfs een PCR test kan een vals positief of vals negatief resultaat geven. Echter, de PCR testen zijn wel heel betrouwbaar. Een vals resultaat komt maar weinig voor. De zelftesten zijn veel minder betrouwbaar. Het geeft een leidraad, een gevoel. Helaas is het resultaat niet sluitend (valse resultaten komen veel vaker voor dan bij een PCR test). Het beste wat je bij laboratoriumtesten kan krijgen is een "aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid". Garanties krijg je echter niet.
Amadea
2 jaar geleden
Gisteren was het zondag en is bovendien de nieuwe lockdown ingegaan. Dus kind mag sowieso tot 14 januari niet naar school...
wilkers
2 jaar geleden
Dit gebeurde zaterdag, dus het ging om de vrijdag waarop er nog school was.

Antwoorden (1)

Nee, niet gegarandeerd coronavrij.
Bij een sterk positieve uitslag is er weinig twijfel, dan ben je besmet met het coronavirus. Bij een zwak-positieve uitslag of bij een negatief resultaat heb je minder zekerheid. Dan moet je niet alleen rekening houden met het testresultaat, maar ook met eventuele symptomen.
GGD:

Wanneer ben ik niet meer besmettelijk?
De vuistregel is: je bent niet meer besmettelijk als je na 24 uur geheel klachtenvrij bent en er minimaal 7 dagen zijn verstreken na je eerste ziektedag.

Wanneer moet ik me wel opnieuw laten testen?
Als je een negatieve testuitslag hebt gekregen en je krijgt een tijdje later nieuwe klachten die ook bij het coronavirus passen, is het belangrijk dat je je opnieuw laat testen. Zeker als iemand in je buurt positief is getest op corona, is het belangrijk dat je je nogmaals laat testen.
Je moet je ook opnieuw laten testen als je 8 weken geleden een positieve testuitslag had, je tussendoor bent hersteld en je opnieuw klachten krijgt die passen bij het nieuw coronavirus.

Voorbeeld
Je hebt op 1 december een coronatest gedaan omdat je last had van een loopneus. Deze test was negatief.
Op 10 december krijg je last van koorts en hoesten. Dit zijn andere klachten dan op 1 december en daarom moet je een nieuwe test doen.
SimonV
2 jaar geleden
wilkers
2 jaar geleden
Helder antwoord. Ik weet niet of het kind in kwestie eerder andere klachten had. Ik weet alleen dat het eerder positief getest was en donderdag negatief getest werd en in ieder geval op vrijdag en zaterdag klachten (hoesten) had. Ouders hebben naast de eerdere positieve test verder niets doorgegeven, dus ik ga er eigenlijk vanuit dat het de klachten niet veranderd zijn.