Is een goede testuitslag mogelijk vlak na de besmetting?

Stel je vermoed dat je net bent besmet met het coronavirus, bijvoorbeeld omdat je in de buurt was van mensen die nogal hoesten of zo. Zou je dan bijvoorbeeld binnen 3 uur na mogelijke besmetting al kunnen testen of jij corona hebt? Of is testen pas mogelijk na ontstaan van klachten.
Maw is het virus binnen de incubatietijd te detecteren met een test?

2 jaar geleden

Antwoorden (1)

Vlak na een besmetting is de testuitslag nog onbetrouwbaar. Je kunt besmet zijn, nog geen klachten hebben, en nog geen virusdeeltjes (niet genoeg virusdeeltjes) bij je dragen om een besmetting aan te kunnen tonen. Nadat je in contact bent geweest met iemand die besmet is, moet je nog een x-aantal dagen wachten om een "geldige" test te kunnen doen, pas daarna is je testuitslag betrouwbaar.