Moet je antwoorden als mensen vragen of je gevaccineerd bent?

Ben je verplicht te antwoorden als iemand aan je vraagt of je gevaccineerd bent tegen corona? En zo ja, aan wie ben je het dan verplicht?

Antwoorden (4)

Aan niemand hoef je die vraag te beantwoord. Als je verplicht bent om gevaccineerd te zijn of corona te hebben gehad dan is dat om toegang te krijgen tot allerlei activiteiten en dan moet je een vaccinatie paspoort of een QR code hebben.
2 jaar geleden
Je bent niet verplicht om medische gegevens te geven. Dus ook niet of je gevaccineerd bent.
Een werkgever mag er wel naar vragen, maar je hoeft er dus geen antwoord op te geven. Officieel mag een werkgever je daar niet op afrekenen.
2 jaar geleden
Je bent alleen verplicht hierop te antwoorden in situaties waarbij je moet kunnen aantonen dat je gevaccineerd bent (bij toegang tot een evenement of land o.i.d.).
Iemand kan je dan vragen om een negatieve testuitslag, een vaccinatiebewijs of een bewijs dat je hersteld bent van corona.
SimonV
2 jaar geleden
Thecis
2 jaar geleden
In het geval van evenementen is er de corona app. Hierin kan je zelf aangeven wat van toepassing is. De controleur ziet dat je voldoet, maar niet welke van de 3 opties gebruikt zijn. Dus je bent niet verplicht het te zeggen. Voor buitenland gelden andere regels.
Hier is een genuanceerd antwoord nodig.
Als gevraagd wordt of je bent gevaccineerd, dan kan dat uit belangstelling zijn.
Maar vaak ook met een reden: bijvoorbeeld omdat je in de zorg werkzaam bent - of omdat je met kwetsbare mensen in aanraking komt - of omdat je toegang wilt hebben tot een evenement of gebeurtenis waar vaccinatie vereist is. In al deze gevallen moet je antwoorden. Vaak is een direct antwoord vereist, zoals bij de toegang tot een evenement. Als je in de zorg werkt en je bent niet gevaccineerd, dan kun je je hieruit redden door een indirect antwoord: niet antwoorden maar wel ervoor zorgen dat er een vervanger komt die wel is gevaccineerd. Zodat uitsluitend zorg wordt verleend door mensen die zijn gevaccineerd. In de praktijk is in de zorg nu al meer dan 95% gevaccineerd.
2 jaar geleden
Thecis
2 jaar geleden
Correctie op "In al deze gevallen moet je antwoorden". Dit is namelijk niet waar.
1. Als je in de zorg werkt, is er geen vaccinatieplicht. Je geeft zelf al aan dat 5% (dus 1 op de 20) (nog) niet gevaccineerd is.
2. Voor evenementen krijg je toegang met bij de corona app. Deze app registreer ofwel dat je gevaccineerd bent, ofwel dat je negatief getest bent ofwel dat je hersteld bent (aan 2 en 3 zitten tijdstermijnen vast). Op het evenement zien ze dat je voldoet, niet welke van de drie het is. Dus het antwoord is gewoon, ook bij de zorg of bij evenementen, nee, je hoeft het niet te zeggen. Het niet zeggen of registreren kan uiteraard wel gevolgen hebben (je kan niet naar een evenement) maar voor zorgmedewerkers heeft het op dit moment géén gevolgen (zoals bijvoorbeeld in Frankrijk).
SentWierda
2 jaar geleden
@Thecis. 'In al deze gevallen moet je antwoorden', stelde ik en ik heb meteen uitgelegd dat het om zowel directe als indirecte antwoorden gaat. Een indirect antwoord houdt in dat je niet rechtstreeks antwoordt ('dat hoeft u niet weten'; 'dat kan ik u niet vertellen'; 'ik heb het recht te zwijgen'; 'ik hecht aan mijn privacy') maar dat je tegelijkertijd wèl ervoor zorgt dat een wel gevaccineerde werknemer wordt ingeschakeld. Dus door de vraag naar vaccinatie te stellen, krijg je 100% zekerheid dat je door een gevaccineerde zorgmedewerker wordt geholpen.
Er zit nog een addertje onder het gras. Werkgevers mogen niet vragen of werknemers zijn gevaccineerd. Vanwege de privacy. Maar.... er zijn zorgwerkgevers die ook de vaccinatie in hun instelling verzorgen en op die wijze registreren welke werknemers wel of niet zijn gevaccineerd. En die werkgevers hebben daarmee een 100% antwoord op de vraag of een medewerker gevaccineerd is.
Thecis
2 jaar geleden
@,SentWierda
Ik snap je punt. Echter stel je met 2 voorbeelden waar je verplicht bent te antwoorden. In die voorbeelden hoef je echter niet te antwoorden. Niet direct of indirect. Je bent gewoonweg niet tot antwoorden verplicht. Ook hoef je niet te zorgen dat iemand in de zorg geholpen wordt door een gevaccineerd iemand. Die verplichting is er namelijk ook niet.
Het gaat hier namelijk niet om wat gewenst is, maar om wat je wel of niet moet doen.