Hoe groot is de kans op corona als mensen in je gezicht hoesten?

Aangezien mondkapjes op veel plekken niet langer verplicht zijn, zie je dat steeds meer mensen zonder lopen. Ik draag mijn mondkapje echter nog wel, zeker op plekken zoals de supermarkt. Nu liep er uiteraard een groepje voorbij dat géén mondkapje droeg, waarvan helaas ook een persoon die vol moest hoesten tijdens zijn loop. Van enige afstand was geen sprake, ik gok dat er hooguit een 10 cm tussen ons zat. Verderop in de winkel bleef hij verder hoesten. Hoe groot is de kans op corona als mensen vrijwel direct in je gezicht hoesten? Niet iedereen krijgt dan per direct corona volgens mij.

2 jaar geleden
1.9K
ronron1212
2 jaar geleden
Iemand moet wel eerst corona hebben hoesten wil niet zeggen dat die persoon corona heeft.
Ritsuka
2 jaar geleden
Als deze persoon geen corona had, 0%
LeonardN
2 jaar geleden
@ronron1212
@Ritsuka Precies, dat zal idd de zwaarwegendste factor zijn. @Wereldbol
Je vraag is wat anders dan je uitleg.
"Hoe groot is de kans op corona als mensen in je gezicht hoesten?"
En dan vertel je een verhaal van 1 persoon die dat doet.
Als 1 persoon in je gezicht hoest zal die kans enorm klein zijn.(Omdat de meeste mensen geen corona hebben.)
Als iedereen die je tegenkomt in je gezicht hoest zal de kans naar 100% neigen, als je maar voldoende mensen tegenkomt.
KarinH
2 jaar geleden
Ligt eraan of de hoestende mensen corona hebben.
Wereldbol
2 jaar geleden
Ik bedoel inderdaad wanneer de persoon in kwestie corona heeft.

Antwoorden (2)

Het coronavirus kan worden overgedragen door hoesten en niezen (maar ook door bijvoorbeeld zoenen, zingen of luid spreken). Via kleine druppeltjes komt dan het virus in de lucht. Als een ander die druppeltjes inademt of bijvoorbeeld via de handen in de mond, neus of ogen krijgt, kan hij of zij besmet raken. Hoe zieker iemand is en hoe meer er gehoest en/of geniest wordt, des te groter is de kans dat het virus zich verspreidt.

Maar het is niet aan te geven hoe groot de kans is dat jij door deze ongewenste ontmoeting daadwerkelijk besmet bent. Want er spelen meerdere factoren mee, waaronder de duur van de blootstelling. Hoe langer een vatbaar persoon zich in lucht met besmette druppels en aërosolen bevindt, hoe groter de kans op besmetting. Er is een duidelijk verschil tussen langs iemand lopen die het virus verspreidt en met zo'n persoon langere tijd in een ruimte zitten. In het laatste geval wordt men gemakkelijker besmet. Ook maakt het uit hoe goed de betreffende ruimte geventileerd wordt.

Tenslotte is het zo dat van iedereen die besmet raakt zo’n 70% helemaal niet ziek wordt, als gevolg van hun normale afweer. En van de mensen die wél ziek worden geneest het merendeel. Die kans op ziek worden stijgt naar gelang de leeftijd, maar inmiddels zijn de meeste ouderen gevaccineerd en daardoor beschermd tegen ernstig ziek worden door besmetting met (een van de varianten van) het coronavirus.
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
-min
Je bent de grootste factor vergeten.
Er is een enorme kans dat de persoon die de vrager in zijn gezicht hoestte helemaal niet besmet is en er dus ook geen kans op besmetting is.
Dat maakt de kans dus al vrij klein. (Ik weet niet wat het percentage is van mensen in Nederland die op enig moment besmet en besmettelijk zijn, maar dat lijkt me het eerste getal waar je vanuit werkt, en dan wordt het dus nog kleiner door wat jij stelt.) Je antwoord lijkt er vanuit te gaan dat de persoon juist wel besmet(telijk) is. Maar dat blijkt niet uit het verhaal van de vrager.
Op dit moment lopen er in Nederland heel weinig besmette personen rond. De kans dat jij net zo’n persoon treft en deze ook nog eens in je gezicht hoest, is ontzettend klein. De kans jij hier ook nog eens ziek van wordt, is nog kleiner.
SimonV