Komt misselijkheid/braken vaak voor als bijwerking van de sars-cov-2 vaccins?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.3K
Amadea
2 jaar geleden
Nee, dat komt helemaal niet vaak voor.

Antwoorden (2)

Ja, 1-10% van de mensen krijgt deze bijwerking.
2 jaar geleden
Amadea
2 jaar geleden
Vind jij dat VAAK dan?
tinus1969
2 jaar geleden
@Amadea, de bijsluiter omschrijft 1-10% als 'vaak'; > 10% als 'zeer vaak'.
LeonardN
2 jaar geleden
https://www.plusapotheken.nl/bijsluiters
In de bijsluiter staat dat een bepaalde bijwerking ‘vaak’ voorkomt. Is het dan vrijwel zeker dat ik die bijwerking krijg?
Het is beslist niet zeker dat u dan die bijwerking krijgt! In bijsluiters betekent ‘vaak’ dat 1 op de 10 tot 1 op de 100 mensen die dat medicijn gebruiken die bijwerking krijgt. Er zijn dus zeker 9 op de 10 mensen die die bijwerking niet krijgen! De andere woorden die in bijsluiters worden gebruikt: Zelden: die bijwerking komt voor bij 1 op de 1.000 tot 1 op de 10.000 mensen.
Soms: die bijwerking komt voor bij 1 op de 100 tot 1 op de 1.000 mensen.
Zeer vaak: die bijwerking komt voor bij meer dan 1 op de 10 mensen.
SentWierda
2 jaar geleden
De in het antwoord gegeven percentages zijn m.b.t. Janssen, AstraZeneca en Moderna onjuist. Janssen = 14%, AstraZeneca = 22% en Moderna= 23%.
Bron: College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG).
Website: www.cbg-meb.nl
Misselijkheid/braken komt bij Pfizer niet voor en bij de andere drie vaccins wel: van 14% t/m 23%.
Een overzicht:
Pfizer 0% (andere bijwerkingen: pijn op de plek van de prik >80%, moe zijn >60%, hoofdpijn >50%, spierpijn >30%, koorts >10%, diarree >10%;
Moderna 23%;
AstraZeneca 22%;
Janssen 14%.
Bron. College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG).
www.cbg-meb.nl
Klik op de website bij de vier afzonderlijke vaccins onder de tussenkop Productinformatie en bijsluiter, op de link: Vaccin in het kort..
2 jaar geleden
tinus1969
2 jaar geleden
Misselijkheid staat ook in de bijsluiter van Pfizer.
SentWierda
2 jaar geleden
@tinus1969. Het CBG stelt op de eigen website:
De meest voorkomende bijwerkingen van het coronavaccin van BioNTech/Pfizer zijn roodheid, zwelling en pijn op de plek waar u de prik heeft gekregen. Dit komt vaak voor (bij meer dan 1 op de 10 mensen), maar verdwijnt ook weer na een aantal dagen. Ook spier- en gewrichtspijn kan voorkomen, net als vermoeidheid, koude rillingen en hoofdpijn. Deze bijwerkingen zijn doorgaans niet ernstig, maar soms kunnen de klachten wel vervelend zijn.
Tot zover de letterlijke tekst van het CBG. Vervolgens worden de zes meest voorkomende bijwerkingen in percentages vermeld, zoals in mijn antwoord staat. Hier staat misselijkheid niet bij. Bij de andere drie vaccins staan wel de percentages misselijkheid: 14% (Janssen), 22% (AstraZeneca) en 23% (Moderna).
tinus1969
2 jaar geleden
@SentWierda, dat zijn de bijwerkingen die ‘zeer vaak’ (meer dan 10%) voorkomen. Misselijkheid is ‘vaak’.
SentWierda
2 jaar geleden
@tinus1969. Het gaat erom wat de vraagsteller bedoelt.
1. Bedoelt de vraagsteller vaak in de medische betekenis: minder dan 10%. Bij Moderna, AstraZeneca en Janssen is dan niet sprake van vaak.
2. Of bedoekt de vraagsteller vaak in de taalkundige betekenis: vaak = dikwijls = vele malen. Bij Pfizer is dan niet sprake van vaak.
tinus1969
2 jaar geleden
@SentWierda. Ik denk dat de vraagsteller niet geïnteresseerd is in de medische of taalkundige betekenis, maar in de praktische vraag of hij rekening moet houden met misselijkheid na vaccinatie, of dat hij nu misselijk is, en of dat door het vaccin kan komen.
SentWierda
2 jaar geleden
@tinus1969. Dat denk ik ook - dat de vraagsteller wil weten hoe het in de praktijk gaat. En dan kom je m.b.t. misselijkheid/braken vooral uit bij Moderna, AstraZeneca en Janssen.