Hoe kom ik aan het 'gele boekje' voor mijn corona vaccinatie?

Ik hoorde op de radio dat je na je corona vaccinatie een stempel kan laten zetten in je 'gele boekje'. Wat is dit precies en hoe kom ik hier aan?
Ik heb hier nog nooit van gehoord, zou ik dit al moeten hebben?

2 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (2)

Dat kun je hier bestellen:
https://www.sdu.nl/shop/het-vaccinatieboekje-internationaal-bewijs-van-inenting-of-profylaxe.html
Een meertalig vaccinatieboekje - voor inentingen tegen gele koorts, dtp, hepatitis A, hepatitis B, COVID19 en andere vaccinaties - dat door de Wereld Gezondheidsorganisatie wordt aanbevolen.
Het gele boekje is van oudsher het officiële vaccinatiebewijs van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn & Sport (VWS) dat wereldwijd voor verscheidene reizigersvaccinaties (zoals gele koorts) wordt gebruik. Zodat reizigers dit vaccinatiepaspoort aan de grens kunnen tonen. Voor Covid-19 vaccinaties heeft de WHO geadviseerd, ongeacht welke technologie dan ook die in de toekomst wordt geïmplementeerd, dat de COVID-19-vaccinatiestatus van internationale reizigers het beste kan worden geregistreerd via een bijschrijving volgens het protocol in het gele boekje. Elk land in de wereld bepaalt nu haar eisen voor reizigers ten aanzien van het vaccinatiebewijs Covid-19. Binnen Europa is men bezig met het ontwikkelen van een digitaal vaccinatiebewijs. Vooruitlopend en/of aanvullend hierop mogen Europese landen t/m 12 september hun eigen eisen stellen aan een andere vorm van bewijs. Verschillende Europese landen zoals IJsland, Spanje, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk accepteren het gele boekje nu als vaccinatiebewijs, vooruitlopend op de digitale app van de EU. Welke landen dit zijn en welke aanvullende eisen een land eventueel stelt (bijv. Een Gezondheidsverklaring) verandert met enige regelmaat. Op Nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen vindt u het reisadvies per land. Wij adviseren u om voorafgaand altijd zelf of bij uw reisorganisatie te checken wat het reisadvies is en welke bewijzen en papieren u nodig heeft met betrekking tot de Covid-19 vaccinatie.
.
Het vaccinatieboekje heb je dus nodig als je inentingen of vaccinaties gaat halen voor bijvoorbeeld een tropische vakantie of verre reis. Heb je dit nog nooit gedaan, dan zul je het boekje waarschijnlijk ook niet hebben.
Ben je al gevaccineerd en wil je alsnog een stempel laten zetten, dan kan dit op sommige locaties van de GGD (Als je door de GGD gevaccineerd bent). Overleg anders met de huisarts.
SimonV
2 jaar geleden
Ritsuka
2 jaar geleden
Aah, daarom ken ik het niet. Ben nooit buiten Europa op vakantie geweest.
HeerVoldemort
2 jaar geleden
Moet je dat tegenwoordig kopen?!
Schandalig! Je betaald al t*ring veel geld voor die vaccins en dan kan zo'n boekje er niet meer af. Wat ontzettend kansloos. Bijna €9,- voor zo'n stukje karton.
Ik heb vandaag gezien dat de ANWB ze nu ook gaat verkopen. Bij die sdu.nl wacht ik nu al meer dan 14 dagen.