Waarom wordt een tweede prik voor corona nooit gegeven met een andere vaccin?

Ik bedoel wanneer men start met ASTRA ZENECA gebruikt men hetzelfde voor de tweede prik.Wanneer een ander vaccin dezelfde manier heeft van aanmaak en werking, zou men denken dat die door elkaar kunnen gebruikt worden. Maar blijkbaar gebeurt dit niet en ik vraag me af waarom?

2 jaar geleden
2.1K
Utrecht
2 jaar geleden
Omdat dat niet onderzocht is. Elke ontwikkelaar/fabrikant heeft de klinische studies met zijn eigen vaccin uitgevoerd. Daar zijn alle bewijzen en bijwerkingen van onderzocht en bewezen.
Alle vaccins zijn simultaan ontwikkeld en getest: niemand heeft de gelegenheid gehad om uitgebreid mengsels te testen en de werking en veiligheid daarvan te bewijzen.
Je stelt dat een ander vaccin dezelfde manier heeft van aanmaak en werking. Is dat zo? Ook op bio-moleculair niveau?
ronron1212
2 jaar geleden
De vaccins werken op een verschillende manier. Zogenoemde mRNA-vaccins bevatten alleen een stukje genetische materiaal van het virus. Er wordt mRNA geïnjecteerd, dat wordt in de lichaamscellen afgelezen, zodat een eiwit wordt geproduceerd. De Pfizer en Moderna vaccins werken op deze manier. Daarnaast zijn er vaccins op die op een klassieke vaccinmethode zijn gebaseerd: Deze bevatten het eiwit als zogeheten antigeen. Een antigeen is een molecuul dat in staat is een reactie van het afweersysteem op te wekken. Het Astrazenca en Janssen vaccin zijn hierop gebaseerd. Coolen van Brakel: ‘De werkzaamheid van de vaccins is opmerkelijk hoog. Bij Pfizer en het Moderna- vaccin ligt het zelfs boven de 90%. Wat betreft de veiligheid ziet het er echt goed uit.’
https://www.maxmeldpunt.nl/gezondheid/dit-zijn-de-verschillen-tussen-de-coronavaccins/
Amadea
2 jaar geleden
Van het Janssen vaccin heb je maar één inenting nodig. Dus is het zinloos dat met een ander vaccin te combineren.
ronron1212
2 jaar geleden
@Amadea van al de andere vaccins heb je er twee nodig.
SentWierda
2 jaar geleden
Beetje een vreemde vraag. Want de vraag gaat over AstraZeneca. En er is geen ander nu beschikbaar vaccin dat met AstraZeneca (2x prikken) vergelijkbaar is.
De enige vaccins die wel min of meer met elkaar vergelijkbaar zijn, zijn Pfizer en Moderna.
Bij alle afspraken worden twee identieke vaccins gepland. Lijkt me logisch.

Antwoorden (3)

Het RIVM vermeld het volgende over vaccineren met verschillende vaccins tegen COVID-19:

Heb je twee verschillende vaccins gekregen? Dan ben je waarschijnlijk ook goed beschermd tegen het coronavirus. Alle vaccins tegen het coronavirus die in Nederland worden gegeven, wekken een afweerreactie op tegen het spike-eiwit van het virus. Daarom zal je afweer na vaccinatie met twee verschillende vaccins waarschijnlijk even goed zijn als na twee vaccinatie van hetzelfde merk. Je hoeft dus geen derde vaccinatie te halen.

In dit stukje tekst wordt het woord "WAARSCHIJNLIJK" diverse keren gebruikt. Dit lijkt erop te duiden, dat men niet helemaal zeker is hoe werkzaam twee vaccinaties zijn met verschillende vaccins. Van de werking van twee vaccinaties met hetzelfde vaccin zijn ze wel zeker.

Daarnaast heeft onlangs in de media het bericht gestaan, dat bij vaccinatie met verschillende vaccins vaker bijwerkingen optreden, dan bij vaccinaties met hetzelfde vaccin. Maar dat kan niet de reden zijn, waarom men van het begin af aan uit is gegaan van twee vaccinaties met hetzelfde vaccin.
2 jaar geleden
Thecis
2 jaar geleden
Men is er vanaf het begin al van uit gegaan omdat de verschillende vaccins (wat medicijnen zijn) op die manier geregistreerd zijn bij de overheid. Een deel van die registratie is hoe het te gebruiken. En het gebruik schrijft voor dat je 2x met hetzelfde vaccin wordt ingeent (daar waar er 2 nodig zijn natuurlijk).
Omdat met name de vaccinsoorten, doseringen, intervallen en minimumleeftijden van de drie vaccins (Pfizer, Moderna en AstraZeneca) verschillend zijn.
Pfizer en Moderna is mRNA; AstraZeneca is recombinant vector.
Pfizer is 0,3 mg; Moderna en AstraZeneca is 0,5 mg,
Pfizer en Moderna: tweede vaccinatie na 35-42 dagen; AstraZeneca tweede vaccinatie bij voorkeur na 84 dagen.
Pfizer minimumleeftijd 16 jaar; Moderne en AstraZeneca minimumleeftijd 18 jaar.
In de praktijk worden soms verschillende vaccins gebruikt voor de eerste en tweede vaccinatie. Dat gebeurt bijvoorbeeld in Frankrijk. Daar is vaccinatie met AstraZeneca stilgelegd. Als de eerste vaccinatie al is gegeven met AstraZeneca, dan volgt de tweede vaccinatie met Pfizer.
Toegevoegd op 29 mei 2021 07:59: tekst
2 jaar geleden
Een vaccinatie is een medicijn. Dat is opgenomen in de geneesmiddelenwet.
Een medicijn mag álleen gebruikt worden voor datgene waarvoor het bestemd is. Iets anders gezegd, het medicijn mag alleen gebruikt worden op de manier waarop het getest en geregistreerd is en alleen voor die indicaties die bij de overheid opgegeven zijn. De overheid beoordeelt dit en wanneer goed gekeurd krijgt het medicijn een registratienummer.

En daar zit meteen ook de crux. Een medicijn kan alleen gebruikt worden op de manier waarop het geregistreerd is. Een fabrikant test alleen het eigen vaccin. Niet de vaccins van de concurrenten. Het wordt dus ook niet geregistreerd dat een combinatie van vaccins gebruikt kan worden dus dat mag ook niet gedaan worden.

Alleen in uitzonderlijke gevallen mag van de registratie afgeweken worden. Dit is ook gedaan met de tijden tussen de injecties. Verdere afwijkingen worden eigenlijk niet toe gestaan alhoewel in deze corona tijd er wel afwijkingen toegestaan zijn (officieel gezegd, het mag nog steeds niet, maar de overheid zal er niet op handhaven).

Dus bottomline, vaccins mogen officieel niet gemengd worden omdat het afwijkt van het gebruik dat geregistreerd is bij de overheid.
2 jaar geleden
colombo100
2 jaar geleden
Maar dan moet je me eens uitleggen waarom men wel "combineert" met bloeddrukverlagende middelen? Die zijn toch ook geregistreerd voor een bepaalde toepassing?
Thecis
2 jaar geleden
@colombo100
Bloeddrukverlagende medicijnen worden in combinatie gebruikt net zoals veel andere medicijnen. Zoals NSAID's en maagbeschermers. Dus waarschijnlijk een aanvulling op elkaar. Daarbij wordt van elk medicijn de voorwaarden zoals dosering e.d. in acht genomen. Wisselwerkingen tussen medicijnen worden ook strikt bijgehouden. Maar bottomline, de medicijnen worden gebruikt zoals voorgeschreven. Bij vaccinaties moet je je ook houden aan het voorschrift zoals het geregistreerd is. En daarbij kan je je inenten met verschillende vaccins, maar dan moet je je officieel wel houden aan elk voorschrift. En indien wisselwerkingen voor komen, dien je dit te melden aan het Lareb.
Thecis
2 jaar geleden
Ik ben zo benieuwd waar de min vandaan komt...