Hoe word je gevaccineerd als je geen armen hebt?

Het komt niet vaak voor maar er zijn mensen die geen armen hebben. Hoe worden deze mensen gevaccineerd tegen Covid-19? Bijvoorbeeld als beide armen het hoogste amputatienievau hebben?
Geamputeerd of ermee geboren zijn maakt voor de vraag niks uit.

2 jaar geleden
8.4K
Amadea
2 jaar geleden
P.s. Dat hoeft niet het gevolg van amputatie te zijn, er worden ook mensen zonder armen geboren.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Mensen met verwijderde lymfeklieren onder beide oksels, mogen ook niet gevaccineerd worden in de armen....
Dus zij ontvangen het vaccin ook in een been.

Het beste antwoord

In de bijsluiter van het vaccin staan de aanbevolen injectieplaatsen. In de LCI-richtlijnen staat vermeld: Als er niet in de bovenarm gevaccineerd kan worden, is het anterolaterale deel van het bovenbeen een alternatief (m. vastus lateralis).
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
"is het anterolaterale deel van het bovenbeen een alternatief (m. vastus lateralis)." Wat betekent dat in dagelijks Nederlands?
Amadea
2 jaar geleden
Daarom had ik het plaatje erbij gezet. Het betekent: voor de spier aan de voorzijde van het dijbeen langs.
Thecis
2 jaar geleden
@LeonardN
Het kwadrant boven/buiten van de dijbeenspier.

Andere antwoorden (2)

Als er niet in de bovenarm gevaccineerd kan worden, wordt dat gedaan in het bovenbeen.
2 jaar geleden
Het kan in het bovenbeen of in de bilspier
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
Waar staat vermeld dat bij deze vaccinatie de bilspier een geadviseerde plaats is?
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Wat raar om een min te geven.
Natuurlijk kan de prik ook in je bilspier.
Er zullen ook mensen zijn die de spuit in hun bil krijgen. Je hoeft je broek toch minder te laten zakken voor je bil, dan voor je been!
https://eenvandaag.avrotros.nl/amp/waarom-het-coronavaccin-in-een-spier-wordt-geprikt-en-sommige-andere-vaccins-vlak-onder-de-huid/
Thecis
2 jaar geleden
@SentWierda
In de bijsluiter. Het dient namelijk intramusculair gegeven te worden. Bilspier of dijbeenspier zijn de meest preferente plekken voor intramusculaire injecties. Bij vaccinaties is dat niet handig dus wordt de bovenarm daarvoor genomen.
SentWierda
2 jaar geleden
@Simonsdochter en Thecis. Tot nu toe heb ik in alle corona-informatie (RIVM, GGD, Rijksoverheid) steeds en uitsluitend het woord bovenbeen gelezen, zoals ook door abcde en Amadea vermeld.
Ik ben benieuwd waar ik het woord bilspier had moeten vinden. En als het al te vinden is, waarom het niet duidelijk wordt gecommuniceerd.
Thecis
2 jaar geleden
@SentWierda Pfizer:
https://www.ema.europa.eu/en/documents/product-information/comirnaty-epar-product-information_nl.pdf
Sectie 4.2 - Na verdunning wordt Comirnaty intramusculair toegediend Moderna:
https://www.ema.europa.eu/en/documents/product-information/covid-19-vaccine-moderna-epar-product-information_nl.pdf
Het vaccin moet intramusculair worden toegediend. De deltaspier van de bovenarm heeft de voorkeur. --> Meest belangrijke is dus intramusculair Janssen:
https://www.ema.europa.eu/en/documents/product-information/covid-19-vaccine-janssen-epar-product-information_nl.pdf
COVID-19 Vaccine Janssen is uitsluitend bedoeld voor intramusculaire injectie, bij voorkeur in de deltaspier van de bovenarm. --> wederom IM AZ:
https://www.ema.europa.eu/en/documents/product-information/vaxzevria-previously-covid-19-vaccine-astrazeneca-epar-product-information_nl.pdf
Vaxzevria is uitsluitend bedoeld voor intramusculaire injectie, bij voorkeur in de deltaspier van de bovenarm. --> IM dus
Thecis
2 jaar geleden
Vervolg Alle vaccines zeggen dus intramusculair. Het woor bilspier staat hier niet omdat als je een opleiding hebt gedaan in de zorg (zoals verpleger, arts) of iets aanverwants, weet je dat de meest preferente plekken voor intramusculaire injecties grote spierpartijen zijn. Dit betreft dus de bovenbeenspier of bilspier.
Vaccinaties moeten echter gemakkelijk en snel gegeven kunnen worden en daarom worden deze getest op de bovenarm (vandaar de standaard tekst vanuit de NL overheid dat de deltaspier de voorkeur heeft (dit weet ik door jarenlange ervaring van het schrijven en indienen van o.a. bijsluiters bij de NL overheid)). Dus ondanks dat de bilspier niet letterlijk genoemd wordt, staat het duidelijk beschreven omdat het gaan om een intramusculaire injectie.