Welk coronavaccin is het beste?

Welk coronavaccin beschermt het beste tegen ziekteverschijnselen van Covid-19 en/of ziekenhuisopname vanwege het virus?

3 jaar geleden
1.6K
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Goeievraag, ben benieuwd naar het antwoord. Ik neem aan dat daar wel onderzoek naar gedaan is.

Het beste antwoord

Doorgaans worden Moderna en Pfizer als beste vaccins bestempeld, met een algehele werkzaamheid van ongeveer 95%, tegenover Johnson & Johnson (66%) en AstraZeneca (76%). Moderna en Pfizer hebben slechts milde bijwerkingen.

Maar het vergelijken van de werkzaamheid van de verschillende vaccins is als het vergelijken van appels en peren, volgens Anna Durbin, professor aan de Johns Hopkins University School of Medicine, die gespecialiseerd is in infectieziekten en vaccins.
Ze zijn allemaal zeer effectief. Je kunt niet echt onderscheid maken tussen de een en de ander.
Werkzaamheidsgegevens zijn afhankelijk van veel factoren, waaronder wanneer en waar de klinische onderzoeken plaatsvonden. Pfizer en Moderna, bijvoorbeeld, testten hun vaccins eerder tijdens de pandemie en voornamelijk in de Verenigde Staten voordat er meer besmettelijke en dodelijke varianten opdoken, terwijl veel van Johnson & Johnson's gegevens werden verzameld in Zuid-Amerika en Zuid-Afrika, waar de verontrustende varianten zich verspreidden.
Een andere complicatie is wat de onderzoekers die de klinische onderzoeken uitvoerden aan het meten waren. Het werkzaamheidsgetal dat in klinische onderzoeken werd gemeld, was tegen alle COVID-19-symptomen - zelfs milde.
Wat we proberen te doen, is ernstige ziekten voorkomen", legt Durbin uit. "Ze zijn allemaal bijna 100% goed in het voorkomen van ziekenhuisopname COVID-19."
Deskundigen zeggen zelfs dat het Johnson & Johnson-vaccin enkele voordelen heeft ten opzichte van de mRNA-vaccins, waaronder dat het geen ultrakoude opslag vereist en in één dosis kan worden gegeven.
.
Pfizer en Moderna werken overigens wel het best tegen de Zuid-Afrikaanse variant.
https://www.startpagina.nl/v/gezondheid/coronavirus/vraag/695439/covid-19-vaccin-best-zuid/
SimonV
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
Waarom een min is gegeven laat ik me graag uitleggen.