Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat gebeurt er als je corona krijgt tussen de 2 prikken van AstraZeneca?

Aangezien het coronavaccin van AstraZeneca uit 2 prikken bestaat, vraag ik me af wat er gebeurt als je tussentijds corona krijgt. Ik bedoel, je bent niet volledig beschermd en moet je tweede prik nog halen. Of heeft het dan geen zin meer?

3 jaar geleden
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Een vaccinatie wil niet zeggen dat je nooit meer covid kan krijgen. Een covid vaccinatie zorgt er voor dat:
- Het verloop minder heftig is
- Het verloop minder lang is
- En daardoor de (mogelijk) besmettelijke periode korter is
Er wordt nu ook onderzoek gedaan of je nog besmettelijk kan zijn na vaccinatie, de resultaten lijken er op te wijzen dat je niet meer besmettelijk bent.

Dus kort gezegd, je kan nog covid krijgen na de vaccinatie. Maar je bent al gedeeltelijk gevaccineerd dus het lichaam is eigenlijk al bekend met het virus en kan sneller acteren. Het immuunsysteem wordt sneller geactiveerd.
Wat je er van merkt, is dat je de klachten (als je al klachten krijgt) minder heftig zouden zijn als dat je geen vaccinatie hebt gehad.

Overigens komt het (zeer) regelmatig voor dat mensen toch positief testen na een 1e ronde vaccineren. Op dit moment wordt de vaccinatie strategie waarschijnlijk ook aangepast. Die mensen die een eerste ronde gehad hebben, daarbij wordt een positieve infectie gezien als de booster. Een tweede vaccinatie zou dan niet meer nodig zijn. Dit geldt voor zowel Pfizer en Moderna (mRNA vaccins) als de AZ vaccinatie.
(Lees meer...)
3 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding