Hoeveel mensen hebben al de verschijnselen van trombose door het middel Astrazeneca?

3 jaar geleden
1K
bamibal
3 jaar geleden
Dat weet niemand. Er zijn wel cijfers over de gemelde bijwerkingen, maar niet over de niet-gemelde bijwerkingen.
joro
3 jaar geleden
En ...... alles wordt niet naar buiten gebracht, er spelen immers financiële belangen mee. Het blijft dus wikken en wegen, wat de beste keuze is. Dit verschilt uiteraard per persoon. Sterkte met uw overwegingen.
SentWierda
3 jaar geleden
@joro. Hoezo wordt alles niet naar buiten gebracht? Zijn daar aanwijzingen of bewijzen voor?
SentWierda
3 jaar geleden
@joro. En wat zijn die financiële belangen? Een coronavaccin produceren voor 1,78 euro per stuk: wat is daar commercieel aan?

Antwoorden (2)

Verspreid over Europa hebben zo’n 20 miljoen mensen het vaccin van AstraZeneca toegediend gekregen, schreef het Europees Geneesmiddelenbureau (EMA) donderdag. Het bureau oordeelde toen dat het vaccin veilig is, maar een verband met een opvallende combinatie van trombose met een verlaagde hoeveelheid bloedplaatjes, waar EMA tot dan toe 25 gevallen van telde, was nog niet met zekerheid uit te sluiten.
3 jaar geleden
Bij de bijna 200 miljoen mensen die tot nu toe het AstraZeneca-vaccin hebben gekregen, zijn tot nu toe 169 gevallen van verdachte trombose aan het licht gekomen. Deze 169 gevallen hebben betrekking op de bijna 34 miljoen AZ-gevaccineerden in Europa. Hiervan 18 met dodelijke afloop.
Dit betekent dat in Europa/Nederland de kans op overlijden aan corona 20 keer zo groot is als de kans op AZ-trombose - bij de vrouwen onder de 60 jaar.
Bij meer dan150 miljoen gevaccineerden die het in India geproduceerde AZ-vaccin hebben gekregen, zijn geen gevallen van trombose bekend. Dit Indiase vaccin wordt in vele werelddelen gebruikt. Wetenschappers willen graag weten of er een verband is met de productielocatie: waarom wel trombose bij het in Europa geproduceerde AZ-vaccin en waarom niet bij het in India geproduceerde AZ-vaccin.
Bronnen: o.a. de Volkskrant 9 april 2021; WHO 7 april 2021.