Moet ik me laten testen (bij nauw contact met een vriendin, langer dan 24 uur geleden)?

Mijn vriendin is positief getest op corona (ma). Afgelopen vrijdag ben ik bij haar geweest, binnen 1,5 meter en langer dan 15 min. Zondag kreeg ze klachten, alleen keelpijn. Dus tussen dat ik bij dr ben geweest en de klachten was meer dan 24 uur. Moet ik dan wel of niet in quarantaine? en laten testen? En wanneer dan? Ik voel me verder prima, geen klachten.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.1K
Ritsuka
3 jaar geleden
Sowieso testen. Je kunt de GGD bellen voor advies. Leg je situatie uit.

Antwoorden (2)

Ja, laat je testen. Niet alleen voor jezelf maar ook opdat je, als je het gekregen hebt, niet je omgeving infecteert. Dan komen we nooit uit die negatieve spiraal.
Ik wens je het beste en hou je aan de regels.
3 jaar geleden
Het is wat onduidelijk, hoeveel tijd er moet zitten tussen het laatste contact en de positieve test om niet in quarantaine te moeten. Maar voor het testen geldt een periode van 72 uur (dus langer dan 24 uur). Voor de zekerheid kan je je het beste aan de quarantaineregels houden, ook als je geen klachten hebt.
Als jouw contact minder dan 72 uur geleden heeft plaatsgevonden, dan moet je je zo snel mogelijk laten testen. Deze test moet gevolgd worden door een 2e test op de 7e dag na je laatste contact.
Heeft jouw contact inmiddels plaatsgevonden meer dan 72 uur geleden plaatsgevonden, dan moet je je op de 72 dag na het laatste contact laten testen. Pas als de test na 7 dagen na het contact negatief is kan je uit quarantaine.
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
De GGD hanteert een periode van 48 uur voordat de eerste klachten zichtbaar waren. Ik heb nu inmiddels behoorlijk wat bron en contactonderzoek gehad en geen enkele keer is 72 uur gebruikt.
SentWierda
3 jaar geleden
@AnnBoo. Het kan zijn dat dit antwoord betrekking heeft op Vlaanderen. De bron is namelijk Vlaams. In Nederland is de situatie nogal anders.
@Thecis. In de praktijk wordt door de GGD 72 uur gebruikt en ik heb ook al 96 uur meegemaakt - bij een contactberoep.
Thecis
3 jaar geleden
@SentWierda
Ik heb zelf voor een heel aantal mensen (inclusief schoolgaande kinderen en voor iemand met een medisch contactberoep) het bron- en contactonderzoek gedaan. In de praktijk heb ik dus (zoals ik al zei) niet mee gemaakt dat er door de betreffende GGD's 72 uur wordt gebruikt, alleen maar 48 uur. Je kan ten hoogste concluderen dat er door verschillende GGD's verschillende tijden gehanteerd worden.