Zijn commerciële Corona tests betrouwbaar genoeg?

De vriendin van mijn vader is onlangs positief getest bij de GGD en ook heel erg ziek geweest en nog steeds moe. Mijn vader, die aan gaf geen afstand te zullen houden, heeft milde klachten gehad, maar is niet erg ziek geworden.

Vorige week testte hij zichzelf negatief met een zelftest van Nofacare. Hij wilde meteen naar zijn moeder gaan, maar dit heeft hij uiteindelijk gelukkig niet gedaan. Volgende week wil hij wel gaan. Gisteren testten zowel hij als zijn vriendin negatief, ondanks zijn vriendin zich nog steeds niet 100% voelt. Is een test als deze veilig genoeg om weer op bezoek te gaan? Mijn vader wil niet naar de GGD begreep ik.

Zijn moeder heeft wel (vandaag precies een week geleden) haar tweede vaccinatie gehad. Ik vind dit een lastige.

3 jaar geleden
1.3K
janjan
3 jaar geleden
Ja die zijn prima, in Engeland krijg je er 2 per week gratis.

Antwoorden (2)

Nee, die zijn niet betrouwbaar genoeg.

Als goedgekeurde sneltesten noemt de GGD:
• BD Veritor COVID Test (Becton Dickinson);
• Panbio COVID-19 Ag Rapid Test (Abbott);
• SARS-CoV-2 Rapid Antigen Test (Roche);
• Sofia SARS Antigen FIA (Quidel);
• Standard F-Covid-19 Ag FIA (SD biosensor).
Daar staat Nofacare niet bij.

Toch zijn ook goedgekeurde sneltesten niet echt betrouwbaar. Bij mensen zonder klachten vinden de sneltesten maar 58 procent van de gevallen die met de PCR-testen in teststraten worden opgespoord.
De sneltest is er in de visie van het kabinet voor mensen die géén klachten hebben, zich wel in gezelschap gaan begeven, en even willen checken of dat enigszins veilig kan. Bekend is dat een flink deel van de mensen die corona heeft, geen klachten krijgt. Zij zullen normaal niet naar de teststraat gaan. Nu komt hun besmetting via een sneltest MISSCHIEN toch aan het licht. Dat kan nieuwe infecties voorkomen.
SimonV
3 jaar geleden
Of de test, afgenomen door een commercieel bedrijf, minder betrouwbaar is dan de testen afgenomen door de GGD hangt deels af van het soort test.
Op dit moment zijn er vier soorten testen:
1. PCR-test (wordt gebruikt in de teststraten);
2. LAMP-test (even betrouwbaar als de PCR-test, maar de je hebt sneller de uitslag)
3. Antigeen-sneltest (is minder gevoelig dan andere testen, en moet daarom gevolgd worden door een andere test - is binnenkort beschikbaar als zelftest).
4. Ademtest (is betrouwbaar als het gaat om vast te stellen of je negatief bent - is de uitslag "negatief", dan kan je daar vanuit gaat - is de uitslag "positief", dan moet dit door een andere test alsnog met zekerheid vastgesteld worden).

Tot nu toe is het advies vanuit het RIVM nog steeds, ook voor degenen die al volledig gevaccineerd zijn, houd 1,5 meter afstand, ontvang niet meer dan 1 persoon (ouder dan 13 jaar) per dag, ga niet meer dan 1 keer per dag bij iemand op bezoek, zoek ook buiten niet het gezelschap op van meer dan 1 persoon die niet tot je eigen huishouden behoort. Deze adviezen gelden dus voor iedereen, of je al gevaccineerd bent, of als je onlangs negatief getest bent op corona, dat maakt niet uit. En daar komt nog bij, dat pas één tot twee weken na de (tweede) vaccinatie, je beschermd bent door het vaccin. Dus de moeder van je vader is mogelijk nog niet volledig beschermd door de vaccinatie.