Als je eerder corona hebt gehad, heb je dan minder prikken nodig?

Het AstraZeneca-vaccin bestaat uit twee prikken. Stel dat je al corona hebt gehad, heb je er dan maar een nodig? Ik vraag dit in verband met de antistoffen die je mogelijk hebt aangemaakt toen je besmet raakte waardoor de tweede prik misschien overbodig is.

3 jaar geleden

Antwoorden (1)

Misschien wel. De Gezondheidsraad gaat momenteel na of degenen die Covid-19 hebben gehad met één inenting kunnen volstaan, omdat ze al antilichamen hebben.
Het is in ieder geval duidelijk dat je wel gevaccineerd moet worden als je al corona hebt gehad. Want het is mogelijk dat je na een milde corona-infectie bijvoorbeeld niet genoeg antistoffen hebt opgebouwd om te voorkomen dat je opnieuw ziek kan worden, of dat de antistoffen die je hebt opgebouwd vrij snel weer verdwijnen.
SimonV