Kan je immuun, maar wel besmettelijk zijn?

Stel je bent besmet met corona, maar blijkt immuun. Heb je het virus dan alsnog in je lichaam en kan je het eventueel overdragen zonder dat je er zelf ziek van wordt? Ben je dan als het ware ook een 'drager'?

3 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Ook al ben je immuun voor corona, dan nog kun je anderen infecteren.
Veel mensen denken dat de vaccins als een schild werken en het virus blokkeren.
Maar na aan vaccinatie kun je zelf nog steeds besmet raken. Op dat moment reageert je lichaam met de aangemaakte antivirusstoffen op de indringer en kun je tijdens dit proces anderen ook infecteren. De kans om zelf van deze ‘aanval’ (ernstig) ziek te worden is wel heel klein.
.
Mensen met een zogenaamde natuurlijke immuniteit - verworven door de infectie te hebben gehad - kunnen het coronavirus ook in hun neus en keel dragen en het zo doorgeven.
Op dit moment zijn er geen aanwijzingen dat mensen van nature immuun zijn.
.
Laatste nieuws
Een recente studie van het Amerikaanse Centers of Disease Control and Prevention, het RIVM van de VS, laat zien dat inenting met de vaccins van Pfizer/BioNTech en Moderna, verspreiding van het coronavirus grotendeels voorkomt. Na de eerste prik daalde de besmettingskans binnen twee weken met 80 procent, na de vereiste tweede prik zelfs met 90 procent. Dat betekent een besmettingskans van 10%.
Het blad Nature publiceerde vrijwel tegelijk een Israëlische studie naar de effectiviteit van het Pfizer/BioNTech-vaccin met een soortgelijk resultaat:
https://www.ad.nl/binnenland/het-bewijs-is-er-nu-na-vaccinatie-kun-je-het-coronavirus-niet-meer-overdragen~a7cadeb1/
Van Dissel heeft hier zijn twijfels over:
https://nos.nl/artikel/2375183-rivm-amerikaanse-studie-bewijst-niet-dat-vaccins-overdracht-van-virus-tegengaan.html
SimonV
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
Van de vaccins weten we al dat het geen immuniteit tegen corona geeft. Dus als uitleg voor het geval van immuniteit voegt het niet zoveel toe.
Maar hoe zit het met iemand die waarlijk immuun is tegen een ziekte? En zijn er gevallen gevonden van immuniteit tegen corona en hoe blijkt dat hun besmettelijkheid?
SimonV
3 jaar geleden
Toegevoegd.
SimonV
3 jaar geleden
Positief nieuws toegevoegd.