Kan ik een AstraZeneca-vaccinatie weigeren?

Nu ben ik nog geen 60 en zal ik waarschijnlijk ook niet geprikt worden met AstraZeneca, maar wat als het door omstandigheden ineens wél moet? Mag ik dan het coronavaccin van AstraZeneca weigeren en wachten op een ander vaccin? Of is het nu eenmaal zo dat als je eenmaal hebt geweigerd, je recht op een andere prik vervalt?

3 jaar geleden
1.8K
TurfGraver
3 jaar geleden
Waarom zou je dat niet willen?
Ritsuka
3 jaar geleden
Als je als vrouw de pil slikt heb je een grotere kans op trombose.
TurfGraver
3 jaar geleden
Precies Ritsuka,
Mensen eten ook van alles zonder zich ook maar af te vragen wat er in zit en wat het met hun lichaam doet maar oei oie een vaccin...
SentWierda
3 jaar geleden
Je kunt voorlopig afzien van een vaccinatie, dus ook geen AstraZeneca. Er zijn nu ruim 80 vaccins beschikbaar of in de maak, zelfs vaccins die niet in een koelkast hoeven te worden bewaard maar bij kamertemperatuur. Wacht af welke vaccins helemaal geen bijwerkingen blijken te hebben en neem een van die vaccins.
ronron1212
3 jaar geleden
@SentWierda dan ben je wel weer een jaar verder.
SentWierda
3 jaar geleden
@ronron1212. Ja, geduld is een schone zaak.
Overigens: zojuist/vanavond in Een Vandaag (tv) een reportage over een vaccin dat bij kamertemperatuur kan worden bewaard. Nu in de proefpersonenfase, in Groningen (UMCG). Mogelijk komen er een (1) miljard vaccins van dit -Amerikaanse- merk..
ronron1212
3 jaar geleden
Je valt dus in de doelgroep voor dat vaccin.
AstraZeneca niet voor 65-plussers Nu we het toch over AstraZeneca hebben: dit vaccin wordt alleen gegeven aan mensen onder de 65 jaar. Op advies van de Gezondheidsraad wordt de groep 60 tot 64-jarigen daar nu mee gevaccineerd. Dat komt omdat onduidelijk is of 65-plussers na vaccinatie genoeg immuunstoffen aanmaken tegen corona.

Het beste antwoord

Niemand wordt verplicht gevaccineerd.

"Het kan zijn dat u aan het einde van het vaccinatieproces alsnog gevaccineerd kan worden met een ander middel, maar dat is nog niet zeker."
3 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je mag wel weigeren, maar een goede kans dat je bij een eventuele latere oproep, toch weer hetzelfde vaccin voorgeschoteld krijgt. Je mag niet zelf kiezen.
3 jaar geleden
Griffin
3 jaar geleden
Ik durf dit antwoord te betwisten, de keuze kun je namelijk wél maken, is een kwestie van informeren waar met een ander vaccin geprikt wordt en dan zorgen dat jij je prikje daar krijgt, en niet van dat makke lammetjes gedrag vertonen, zie het als een second opinion voor een belangrijke operatie, daar heerst ook geen verplichting.
LeonardN
3 jaar geleden
Hoe bedoel je "je mag niet zelf kiezen"?
Je mag altijd kiezen om niet te laten vaccineren.