Is een te late tweede coronavaccinatie schadelijk?

Stel, je komt niet toe aan de tweede coronavaccinatie en krijgt het pas een maand later. Welke gevolgen heeft dit voor je algemene bescherming tegen corona? Wordt de eerste prik hierdoor meteen niet meer werkzaam?

3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
In ziekenhuizen in Londen zijn nu nog geen ziekenhuisopnames bekend van mensen nadat die de eerste vaccinatie hebben gekregen.
Bron: Marcel Levi, AD, 19 februari 2021.
Utrecht
3 jaar geleden
Een te late tweede coronavaccinatie is niet schadelijk, maar mogelijk iets minder effectief.

Het beste antwoord

De vaccinatierichtlijn van het RIVM schrijft tot nu toe voor dat mensen hun tweede prik 19 tot 28 dagen na de eerste injectie ontvangen.
19 dagen + een maand later is misschien schadelijk. Langer dan 6 weken wachten met de tweede injectie wordt op dit moment ontraden door farmaceut Pfizer, het CBG, de Gezondheidsraad en het OMT. De laatste twee verwachten dat meer dan 6 weken uitstel een "suboptimale bescherming geeft tussen de eerste en de tweede vaccinatie".
In de toekomst veranderen de adviezen mogelijk weer. In het Verenigd Koninkrijk wordt nu onderzoek gedaan naar het uitstellen van de tweede prik tot 12 weken na de eerste injectie. Dat kan leiden tot nieuwe inzichten en andere adviezen.
SimonV