Mag een psycholoog je vrijstelling geven voor het niet dragen van een mondkapje?

Mag een psycholoog je vrijstelling geven voor het niet dragen van een mondkapje omdat dit vanuit psychische redenen zwaar voor je is?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
tinus1969
3 jaar geleden
Je eigen behandelaar is (in Nederland) niet bevoegd tot het afgeven van dit soort verklaringen.
Ritsuka
3 jaar geleden
Als jij om medische redenen geen mondkapje kan dragen, dan kun je beter thuisblijven voor je eigen gezondheid
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
En de huisarts is wel bevoegd? En mag een controleur wel mijn privé gegevens na vragen bij een behandelaar? Lijkt me een wet die niet wettelijk na te leven is?

Antwoorden (1)

In principe niet. Een psycholoog is geen arts en kan dit soort verklaringen niet opstellen. Het zou eventueel wel kunnen in samenspraak met een huisarts, psychiater of andere arts (in een relevant werkgebied).

In basis moet je wel met een goed verhaal komen waarom dit (zelfs voor korte momenten) niet mogelijk is. Het is namelijk ook zwaar voor andere mensen die dat eventueel niet willen.